Tulosten syöttäminen ja ottelupöytäkirjat

Ottelun tiedot

  • "Etsi ottelutulos turnauksen aiemman vaiheen ottelusta"
    • Valinta mahdollistaa ottelutuloksen hakemisen joukkueiden aiemmasta lohkosta tässä sarjassa. Jos uutta ottelua ei haluta näyttää ottelulistauksessa julkisella puolella, niin kannattaa valita tämä ruksi ja tämän jälkeen vaihtaa ottelun tila perutuksi. Tällöin ottelun tulos ja lohkopisteet haetaan aiemmasta lohkosta, mutta ottelua ei enää näy uudelleen ottelulistauksessa.
  • Päivämäärä
  • Aika (ottelun alkuaika)
  • Paikka
  • Ottelunumero
  • Ottelu alkoi
  • Ottelu päättyi
  • Yleisömäärä
  • Erotuomarit (2 päätuomaria ja 2 linjatuomaria
  • Erien lukumäärä (esim. loppuottelussa voi lukumäärä olla eri kuin muissa otteluissa)
  • Erän kesto (esim. loppuottelussa voi erän pituus olla eri kuin alkusarjassa)
  • Jatkoerän kesto (esim. loppuottelussa voi erän pituus olla eri kuin alkusarjassa)

Kokoonpanot

Jotta otteluihin on mahdollista syöttää ottelutapahtumia, tulee joukkueilla olla pelaava kokoonpano.

Pelaajia voi lisätä otteluihin yksi kerrallaan tai vaihtoehtoisesti on mahdollista tuoda kaikki pelaajat pöytäkirjaan Lisää kaikki -toiminnon avulla. Pelaajat lisätään pöytäkirjaan niillä tiedoilla, mitä heille on asetettu joukkueen sivulla. Pelaajien pelinumerot, pelipaikat ja kapteenit on kuitenkin mahdollista asettaa ottelukohtaisesti normaalista joukkueen pelaajalistasta poiketen.

Samaan tapaan kuin pelaajat,Jokaiseen otteluun on mahdollista asettaa myös joukkueiden toimihenkilöt.

Ottelutapahtumat

Ottelutapahtumat kirjataan otteluun sähköisen pöytäkirjan avulla lisäämällä tapahtumia pöytäkirjaan yksitellen. Lajista riippuen, ottelupöytäkirjaan on mahdollista lisätä seuraavat tapahtumat:

  • Maalit ja syöttäjät
  • Rangaistukset
  • Aikalisät
  • Rangaistus- / voittolaukaukset
  • Maalivahtien vaihdot
  • Maalivahtien torjunnat

Pelikello on näkyvissä pöytäkirjassa koko ajan ja kertoo, miten paljon ottelua on pelattu. Kellon aika päivittyy automaattisesti viimeisimmän syötetyn tapahtuman ajankohtaan. Kelloa on mahdollista käyttää myös Käynnistä ja Pysäytä painikkeiden avulla tai kellonajan voi myös muuttaa suoraan asettamalla ottelun kellonajan sitä vastaavaan kenttään. Pelikellon ajan voi syöttää seuraavissa muodoissa: "mm:ss", "m:ss", "mmss", "mss", "ss", "s".

Ottelun tila kertoo onko ottelu jo alkanut ja onko ottelu päättynyt. Vain käynnissäolevien ja päättyneiden otteluiden tulokset näkyvät julkisessa ottelulistauksessa. (Ei aloitettu: Ottelua ei ole aloitettu, eikä sen tapahtumia näy julkisella puolella. Käynnissä: Ottelutapahtumat ja pelikellon aika näkyy julkisen puolen ottelulistauksessa. Voit myös tarkastella keskeneräisen ottelun pöytäkirjaa. Päättynyt: Ottelu on päättynyt ja sen lopputulos otetaan huomioon lohkon pistelaskussa. Samoin pisteiden tekijät otetaan huomioon pistepörssissä. Ottelulistauksessa taustaväri muuttuu vihreäksi. Peruttu: Ottelun tulos on peruutettu, eikä sitä huomioida lohkon tai pistepörssin pisteissä. (Poislukien tilanne, jossa kyseisen ottelun tulos on päätetty hakea aiemmasta kohtaamisesta, katso kohta "Ottelun tiedot") Ottelulistauksessa taustaväri muuttuu tumma harmaaksi.

Ottelun pdf-pöytäkirja on mahdollista ladata klikkaamalla Lataa pöytäkirja -painiketta.

Maalin lisääminen

Maalin lisääminen joko koti- tai vierasjoukkueelle tapahtuu Maali+- painikkeen avulla. Syötä maalille seuraavat tiedot:

  • maalin aika (formaatit: mm:ss, mmss, mss, ss, s).Mahdollinen lisäaika tulee syöttää minuuteissa.
  • joukkue
  • maalintekijä
  • mahdolliset syöttäjät
  • erikoistilannemerkintä (esim. yv=ylivoima, av=alivoima jne.)

Rangaistuksen lisääminen

Rangaistuksen lisääminen joko koti- tai vierasjoukkueelle tapahtuu Rangaistus+- painikkeen avulla. Syötä rangaistukselle seuraavat tiedot:

  • rangaistuksen aika (alkaa/päättyi) (formaatit: mm:ss, mmss, mss, ss, s). Mahdollinen lisäaika tulee syöttää minuuteissa.
  • joukkue
  • rangaistu pelaaja
  • mahdollinen rangaistuksen kärsiny pelaaja
  • rangaistuksen kesto
  • rangaistuksen koodi (syy)

Aikalisän lisääminen

Aikalisän lisääminen joko koti- tai vierasjoukkueelle tapahtuu Aikalisä+- painikkeen avulla. Syötä aikalisälle seuraavat tiedot:

  • aikalisän aika (formaatit: mm:ss, mmss, mss, ss, s). Mahdollinen lisäaika tulee syöttää minuuteissa.
  • joukkue

Rangaistuslaukauksen/voittolaukauksen lisääminen

Rangaistuslaukauksen lisääminen joko koti- tai vierasjoukkueelle tapahtuu Rangaistuslaukaus+- painikkeen avulla. Syötä rangaistuslaukaukselle seuraavat tiedot:

  • rangaistuslaukauksen aika (formaatit: mm:ss, mmss, mss, ss, s).Mahdollinen lisäaika tulee syöttää minuuteissa.
  • joukkue
  • laukaisija
  • torjuva maalivahti
  • koodi

Maalivahdin vaihdon lisääminen

Maalivahdin vaihdon lisääminen joko koti- tai vierasjoukkueelle tapahtuu MV-vaihto+- painikkeen avulla. Syötä maalivahdin vaihdolle seuraavat tiedot:

  • aloitusaika (formaatit: mm:ss, mmss, mss, ss, s). Mahdollinen lisäaika tulee syöttää minuuteissa.
  • joukkue
  • maalivahti (tyhjä = maalivahti pois maalilta

Maalivahtien vaihdot tulee syöttää vaihtohetken tilanteen mukaan. Esimerkiksi
  1. ottelun alku: maalivahti nro 1 ajassa 00:00
  2. vaalivahdin vaihto: maalivahti nro 2 aloittaa ajassa 24:33
  3. maalivahdin pois ottaminen: maalivahti nro aloittaa ajassa 34:33
  4. maalivahdin palauttaminen maalille: ottelun aloittaa maalivahti nro ajassa 34:33. Näin maalivahdille merkittiin päästetty maali, eikä maalivahti nro 2:lle. Näin tilastot pysyy ajan tasalla.

Maalivahtien torjunnat

Maalivahtien torjunnat koti- ja vierasjoukkueelle tapahtuu MV-torjunnat+- painikkeen avulla. Jokaiselle ottelupöytäkirjaan merkitylle maalivahdille voi syöttää torjuntojen määrät erittäin.