Turnaussäännöt
OTTELUIDEN PELAAMINEN
Ottelut pelataan puolikkaassa kaukalossa kaukalon suuntaisesti. Kotijoukkueeksi merkityn joukkueen maali on kaukalon varsinaisessa päädyssä ja vierasjoukkueen maali punaviivan tuntumassa. Puolia ei vaihdeta. Kentät on erotettu välilaidoilla. Kotijoukkueeksi merkitty joukkue sopii tarvittaessa vierasjoukkueen kanssa pelipaidan värin.
KIEKKO JA MAALIT
Turnauksessa pelataan mustilla kiekoilla, isoihin maaleihin.
PELAAJIEN LUKUMÄÄRÄ
Ottelut pelataan 4 vs 4 kenttäpelaajalla sekä maalivahdilla.
TUOMAROINTI
Turnauksen tuomaristo muodostuu K-Laser U10-2014 joukkueen pelaajien vanhemmista sekä seuran junioreista. Ottelut tuomitaan yhdellä tuomarilla. Tuomarit eivät ole ammattituomareita, joka tulee tiedostaa ja ottaa huomioon.
KULKU KENTÄLLE/KENTÄLTÄ
Joukkueiden tulee olla valmiina peliin 5 minuuttia ennen ottelun alkua. Meno kaukaloon tapahtuu pukuhuoneen puoleisesta päädystä katsottuna vasemmalta olevasta portista. Pelaajat luistelevat kentän läpi vaihtoaitioon. Poistuminen kaukalosta tapahtuu katsomon ja kaukalon välistä kävelemällä kumimattoa pitkin pukuhuoneeseen.
OTTELUN KESTO, VAIHDON PITUUS
Ottelut kestävät 26 minuuttia. Vaihdonmerkkinä 2 min välein summeriääni, jonka jälkeen pelaajat luopuvat heti kiekosta ja luistelevat vaihtoon. Kun kentältä poistuvat pelaajat ovat vaihtoalueella saavat uudet pelaajat tulla kentälle.
PELIN KÄYNNISTÄMINEN
Otteluiden alussa, vaihtomerkin ja maalin jälkeen sekä tuomarin viheltämän pelikatkon jälkeen peli jatkuu aloituksella pelialueen keskeltä (poislukien maalivahdin kiekon sulkeminen ja jäähy).
Maalivahdin sulkiessa kiekon, hyökkäävä joukkue siirtyy omalle kenttäpuoliskolle. Maalivahti laittaa kiekon maalin taakse (tarvittaessa tuomarin avustuksella), puolustava joukkue lähtee hyökkäämään ja ottelu jatkuu. Kiekon mennessä keskilaidan yli tuomari heittää kiekon peliin keskilaidan lähettyville ja peli jatkuu.
MAALINTEKIJÄT JA TILASTOINTI
Otteluissa maalintekijöitä ei tilastoida pöytäkirjaan. Sähköisiin ja paperisiin asiakirjoihin ei tehdä muutoksia peliajan jälkeen. Maalit lasketaan ja maalintekijät kuulutetaan.
YLI-IKÄISET PELAAJAT JA SAMAN SEURAN ERI JOUKKUEET
Joukkueessa ei saa olla Y-pelaajia (koskee poikia, poikkeusluvalla erillisen turnausta edeltävän sopimuksen mukaan). Tyttöpelaaja voi olla syntynyt edellisenä vuonna (v. 2013) eikä häntä lasketa Y-pelaajaksi. Tyttöpelaaja voi olla kaksi vuotta vanhempi (s. 2012) ja hänet lasketaan Y-pelaajaksi. Yli-ikäisen pelaajan nimen perään merkitään ”Y” ottelupöytäkirjaan. Vain yksi Y-pelaaja saa olla kerrallaan kenttäpelaajana kentällä. Yhteensä Y- pelaajia saa olla joukkueessa kolme.
Kokoonpanoja ilmoittaessa Gameresultsiin, luvattu Y-ikäisen pelaajan nimen perään tulee merkata (Y). Jos turnauksen aikana ilmenee, että Y-ikäistä pelaaja ei ole aiemmin ilmoitettu turnauksen järjestäjälle ja sovittu erikseen osallistumisesta tai havaitaan, että Y-pelaaja, joka on luvattu ja selkeästi erottuu pelillisesti joukkuetta taidoillaan ja kyvyillään vahvistavana, voidaan tässä tapauksessa turnauspäällikön ja/tai turnauksen Joryn päätöksellä mitätöidä joukkueen tulokset joko yksittäisen ottelun tai koko turnauksen osalta.
Pelaajien kierrättäminen saman seuran eri joukkueissa turnauksen aikana on kiellettyä. Maalivahdin loukkaantumis- tai sairaustapauksissa maalivahtia voi kierrättää saman seuran eri joukkueissa. Tällaiselle tapaukselle pitää kuitenkin aina ennen vaihdosta käydä hakemassa turnauspäällikön lupa. Mikäli turnaukseen osallistuu samasta seurasta useampia joukkueita, tulee joukkueiden olla keskenään mahdollisimman tasavahvoja. Kaikkia joukkueen pelaajia tulee peluuttaa tasaisesti ottelun aikana.
RIKKEET, KURINPITOTOIMET JA EPÄSELVYYDET OTTELUISSA
Kun pelaaja tekee rikkeen, vihelletään peli poikki rikkoneen joukkueen koskiessa kiekkoon (ns. siirretty rangaistus). Tuomari osoittaa rangaistun pelaajan ja rikkeen syyn. Rikkonut pelaaja poistuu kentältä ko. vaihdosta. Rikkoneen joukkueen toimihenkilöillä on vastuu huolehtia rikkeen tehneen pelaajan nopeasta siirtymisestä vaihtoaitioon. Rikkonut joukkue pelaa vaihdon loppuun alivoimaisena (vaikka vaihdossa syntyisi maali).
Jäähyn tuomitsemisen jälkeen rikkonut joukkue siirtyy omalle kenttäpuoliskolle. Tuomari siirtää kiekon rikotun joukkueen puolustusalueelle ja ottelu jatkuu rikotun joukkueen lähtiessä hyökkäämään.
Mikäli joukkueelle tuomitaan vaihdon aikana toinenkin jäähy. Kahden pelaajan alivoimalla ei pelata vaan vaihdosta otetaan seuraava pelaaja rikkoneen tilalle.
Jos rike on rangaistuslaukauksen arvoinen, tuomitaan jäähyn sijaan rangaistuslaukaus. Rike kuittautuu kokonaisuudessaan rangaistuslaukauksella. Rangaistuslaukauksen suorittaa rikottu pelaaja. Rikkonut pelaaja voi osallistua vaihtoon normaalisti.
Jos joku pelaaja tekee pelin aikana toistuvasti rikkeitä, tulee tuomarin poistaa pelaaja ottelun loppuajaksi.
KURINPITOTOIMET TOISEN PELAAJAN TAHALLISEEN VAHINGOITTAMISEEN TAI VAHINGOITTAMIS YRITYKSEEN LIITTYVISSÄ TAPAUKSISSA
Mikäli pelaaja syyllistyy ottelun aikana toisen pelaajan tahalliseen vahingoittamiseen tai vahingoittamisen yritykseen, tuomari voi tuomita pelaajalle ottelurangaistuksen. Mikäli pelaaja syyllistyy törkeään toisen pelaajan tahalliseen vahingoittamiseen tai vahingoittamisen yritykseen tai syyllistyy toistamiseen toisen pelaajan tahalliseen vahingoittamiseen tai vahingoittamisen yritykseen, voi ottelun tuominnut tuomari yhdessä turnauspäällikön ja/tai turnaussihteerin kanssa langettaa pelaajalle yhden tai kahden ottelun pelikiellon tai sulkea pelaajan pois turnauksesta.
EPÄSELVYYDET OTTELUISSA
Epäselvissä tapauksissa joukkueella on oikeus tehdä kysely ottelun Jurylle. Kysely on tehtävä 15 minuutin kuluessa ottelun päättymisestä. Kysely tehdään kirjallisesti, se osoitetaan turnauspäällikölle ja jätetään kisakansliaan. Kyselystä peritään 150 € käsittelymaksu. Mikäli kysely johtaa toimenpiteisiin, käsittelymaksu palautetaan.
PALKITSEMINEN JA VAKUUTUKSET
PALKITSEMINEN
Palkinnot jaetaan välittömästi jokaisen joukkueen viimeisen ottelun jälkeen.
Sijat 1-3 palkitaan pokaaleilla. Kaikki muut palkitaan osallistumispalkinnolla.
VAKUUTUKSET
Turnauksen järjestäjä ei vastaa tapaturmista.
Joukkueet eivät saa nimetä kokoonpanoihin vakuutuksetonta pelaajaa. Joukkueet vastaavat myös toimihenkilöidensä vakuutuksista.
SIJOITUKSET
Sijoituksen määräytyminen jatkolohkoissa
Pelin päättyessä tasan voittaja ratkaistaan korkeintaan kolmen parin voittomaalikisalla äkkikuolema periaatteella, mikäli ratkaisua ei saada sen jälkeen voittajan ratkaisee arpa.
SIJOITUKSEN MÄÄRÄYTYMINEN SIJOITUSOTTELUISSA
Finaalin tai pronssiottelun päättyessä tasan voittaja ratkaistaan voittomaalikilpailulla. Joukkueissa tulee olla valmiina 5 pelaajaa, jotka suorittava voittomaalikilpailun. Sama pelaaja saa suorittaa vain yhden laukauksen ensimmäisellä kierroksella. Voittomaalikilpailun päättyessä tasan, jatketaan sitä kierros kierrokselta kunnes voittaja on selvillä.
Sijoitusottelussa 5-24 pelin päättyessä tasan joukkueet jakavat sijan.
MUUT ASIAT
Koronapandemian tai muun pakottavan syyn kohdalla (esim. laiterikko), varaa K-Laser U10-2014 joukkue oikeuden perua turnauksen. Kaikki tässä vaiheessa maksetut turnausmaksut palautetaan
Tuomarivastaava:
Jonna Hakala puh. 0445415797 jonnapar@gmail.com