SÄÄNNÖT
Turnauksessa noudatetaan Suomen Jääkiekkoliiton Leijonaliigan kilpailu- ja pelisääntöjä.
SARJAJÄRJESTELMÄ
Pelataan 16 joukkueen turnaus.
Alkusarja pelataan yksinkertaisena, neljässä neljän joukkueen lohkossa (A à D).
Välisarja ja sijoitusottelut pelataan ottelupareittain seuraavasti:
Välisarja ja sijoitusottelut sijat 1-4
- A1 vs C1
- B1 vs D1
- Finaali: otteluiden voittajat
- Pronssiottelu: otteluiden häviäjät
Välisarja ja sijoitusottelut sijat 5-8
- A2 vs C2
- B2 vs D2
- Sijat 5-6: otteluiden voittajat
- Sijat 7-8: otteluiden häviäjät
Välisarja ja sijoitusottelut sijat 9-12
- A3 vs C3
- B3 vs D3
- Sijat 9-10: otteluiden voittajat
- Sijat 11-12: otteluiden häviäjät
Välisarja ja sijoitusottelut sijat 13-16
- A4 vs C4
- B4 vs D4
- Sijat 13-14: otteluiden voittajat
- Sijat 15-16: otteluiden häviäjät
PELAAJIEN LUKUMÄÄRÄ JA PELUUTTAMINEN
Ottelut pelataan 4+1 vs. 4+1 kokoonpanolla. Kaikkia pelaajia on peluutettava tasapuolisesti.
PELIALUE
Ottelut pelataan puolikkaalla kentällä. Kenttä jaetaan puoliksi välilaidalla, joka sijoitetaan punaviivalle. Kaukalossa pelataan kahta ottelua samanaikaisesti.
PELIAIKA
Ottelut kestävät 20 minuuttia suoraa aikaa. Turnauksen johdolla on perustelluista syistä oikeus muuttaa peliaikaa. Otteluohjelma on tiivis, joten pelaavien joukkueiden tulee olla valmiina 5 minuuttia ennen otteluiden alkua. Mikäli joukkue ei ole jäällä valmiina aloittamaan peliä otteluohjelman mukaisesti, aloitetaan peli viivästyneen joukkueen 5-0 tappioasemasta ja peliaika on viereisen kentän jäljellä oleva peliaika.
PELIN KÄYNNISTÄMINEN
Peli käynnistetään pelialueen oletetusta keskipisteestä pelin alussa ja maalin jälkeen. Maalivahdin sulkiessa kiekon puolustava joukkue aloittaa pelin maalin takaa vastustajan vetäytyessä keskialueelle.
PELIVÄLINE JA MAALIT
Turnauksessa pelataan mustalla kiekolla normaalikokoisiin jääkiekkomaaleihin.
PELAAJIEN VAIHTAMINEN JA VAIHTOJEN PITUUS
Vaihdot ilmoitetaan summerilla 2 min välein, jolloin peli katkaistaan välittämättä pelitilanteesta. Pelikelloa ei pysäytetä vaihtojen ajaksi. Pelinohjaaja ratkaisee vaihtoajan kiistatilanteet itsenäisesti. Vaihdot suoritetaan viivyttelemättä ja pelinohjaaja voi käynnistää pelin vaihdon ollessa kesken, jos katsoo joukkueen tahallisesti viivyttelevän.
RANGAISTUKSET
Kun pelaaja tekee jäähyn arvoisen rikkeen vihelletään peli poikki. Maalintekotilanteessa aiheutettu rike tuottaa vastustajalle rangaistuslaukauksen. Rangaistuslaukauksen suorittaa rikkeen kohteena ollut pelaaja, mikäli hän kykenee rikkeen jälkeen jatkamaan pelaamista normaalisti. Muussa kuin maalintekotilanteessa aiheutetusta rikkeestä seuraa pelaajan poistaminen pelin kyseisestä vaihdosta. Joukkueet saavat asettaa kentältä poistetun pelaajan tilalle toisen pelaajan, joka pelaa vaihdon loppuun. Kesken vaihdon kentälle tullut pelaaja jatkaa tämän jälkeen normaalisti omassa vaihdossaan.
JOUKKUEIDEN KOKOONPANOT SEKÄ PELIOIKEUS
Joukkueet toimittavat pelaajaluettelot ennakkoon sille erikseen ilmoitettuun päivämäärään mennessä. Jos peliryhmiä tulee samasta joukkueesta useampi, on peliryhmien oltava keskenään mahdollisimman tasavahvoja. Turnaukseen saavuttaessa ilmoittautuminen vahvistetaan turnaustoimistossa ja mahdollisista pelaajamuutoksista on ilmoitettava viimeistään 30 minuuttia ennen joukkueen ensimmäistä ottelua.
Vanhempien kuin 2012 syntyneiden peluuttamisesta on sovittava erikseen turnauspäällikön kanssa.
PELINOHJAUS, TUOMITSEMINEN, JURY
Valkeakosken Kiekko-Ahma järjestää pelinohjauksen ja online-pöytäkirjan. Turnauspäällikkö yhdessä järjestävän seuran toimihenkilöiden kanssa ratkaisevat kiistat ja tuomitsevat mahdolliset rangaistukset.
PISTEET, SIJOITUS JA MAHDOLLINEN VOITTOMAALIKILPAILU
Alkusarjassa ei ole voittomaalikilpailua.
Välisarja ottelut ja sijoitusottelut ratkaistaan voittomaalikilpailulla, jos tulos on varsinaisen peliajan jälkeen tasan. Voittomaalikilpailu suoritetaan pareittain kunnes ottelun voittaja on selvillä. Sama pelaaja ei saa tehdä kahta suoritusta ennen kuin kaikki joukkueen kenttäpelaajat ovat osallistuneet voittomaalikilpailuun.
Voitto 2 pistettä / tasapeli 1 piste / häviö 0 pistettä.
Pronssi ja finaalipelien päättyessä tasatulokseen, ratkaistaan voittaja voittomaalikilpailussa.
Jos kaksi joukkuetta päätyy tasapisteisiin, ratkaistaan näiden keskinäinen sijoitus seuraavasti:
1. Keskinäinen ottelu
2. Maaliero
3. Tehdyt maalit
4. Arpa