Turnaukseen osallistuu kahdeksan joukkuetta. Alkusarjat pelataan kahdessa neljän joukkueen alkulohkossa (A ja B). Alkusarjassa kaikille joukkueille tulee kolme ottelua. Alkusarjan otteluissa voittaja saa kaksi (2) pistettä, tasapelissä molemmat joukkueet saavat yhden (1) pisteen ja hävinnyt joukkue saa nolla (0) pistettä. Alkulohkojen voittajajoukkueet pelaavat toisen lohkon toiseksi sijoittunutta joukkuetta vastaan (A1-B2 ja B1-A2). Näiden otteluiden voittajat menevät finaaliotteluun ja hävinneet joukkueet pronssiotteluun. Alkusarjan kolmanneksi sijoittuneet joukkueet pelaavat toisen lohkon neljänneksi sijoittunutta joukkuetta vastaan (A3-B4 ja B3-A4). Näiden otteluiden voittajat pelaavat sijoitusottelun sijoista 5-6 ja hävinneet pelaavat sijoista 7-8.
Peliaika on 2 x 15 min kokonaispeliajan ollessa alkusarjan peleissä max 45 min sekä pronssi- ja loppuottelussa max 50 min. Kokonaisaika alkaa peliohjelmaan merkittynä aikana, ellei turnauksen johto toisin ilmoita. Erätauon pituus on 1 min. Ristiinkarsinta- ja sijoitusotteluissa pelin päättyessä tasan varsinaisen peliajan jälkeen, ottelua jatketaan välittömästi voittomaalikilpailulla. Aikalisä ei ole käytössä missään turnauksen ottelussa. Alkulämmittelyä jäällä ei sallita tiukan aikataulun vuoksi. Alkusarjoissa tasapisteiden sattuessa ratkaistaan joukkueiden välinen sijoitus seuraavasti:
1) Keskinäisten otteluiden pisteet
2) Keskinäisten otteluiden maaliero
3) Lohkon otteluiden maaliero
4) Keskinäisten otteluiden tehdyt maalit
5) Lohkon otteluiden tehdyt maalit
6) Rangaistukset
7) Arpa
Pelaajilla ja toimihenkilöillä on oltava voimassaoleva SJL:n pelaaja- tai toimitsijalisenssi. Pelaaja voi edustaa vain yhtä joukkuetta turnauksen aikana. Joukkueessa saa olla ns. yli-ikäisiä pelaajia kilpailusääntöjen sekä alueellisten määräysten mukaisesti. Turnaukseen voivat osallistua pelaajat, jotka tällä pelikaudella voivat pelata D2-ikäluokassa. Kunkin ottelun kokoonpano on ilmoitettava turnaustoimistoon viimeistään 30 min ennen ottelun alkua. Pelaajan saamat kaksi käytösrangaistusta turnauksessa aiheuttavat automaattisesti yhden ottelun pelikiellon. Pelaajan saama ottelurangaistus johtaa pelikieltoon, joka on voimassa turnauksen loppuun asti. Ottelurangaistuksen saanut pelaaja on pelikiellossa kunnes päätösvaltainen SJL:n edustaja on käsitellyt tapahtuman.
Joukkueet nimeävät ensin kolme (3) pelaajaa suorittamaan voittomaalikilpailun. Voittomaalikilpailun aloittaa aina vierasjoukkue ja laukaukset suoritetaan vuorotellen (vierasjoukkue-kotijoukkue, jne…). Jos kolmen ensimmäisen parin aikana ei ole saatu ratkaistua ottelun voittajaa, niin voittomaalikilpailua jatketaan yksi pari kerrallaan ratkaisuun saakka samassa järjestyksessä. Pelaaja ei voi samassa ottelussa osallistua voittomaalikilpailuun uudelleen, ennen kuin joukkueen kaikki pelaajat ovat osallistuneet voittomaalikilpailuun. Peliajan päättyessä rangaistusaitiossa oleva pelaaja ei saa osallistua voittomaalikilpailuun. Voittomaalikilpailun laukaukset lauotaan molemmilla Varissuon radoilla katsomopäätyyn.
Turnauksen vastalauseet käsittelee turnauksen jury, jonka päätös on lopullinen. Ottelutapahtumia koskeva vastalause on tehtävä 15 minuutin kuluessa ottelun päättymisestä. Kuitenkin pelaajan nimen tai numeron puuttuminen pöytäkirjasta ei oikeuta vastapuolta vastalauseeseen. Tuomareiden näkemysratkaisuja koskevia vastalauseita ei käsitellä. Vastalauseen allekirjoittaa joukkueenjohtaja. Vastalausemaksu on 100 EUR, joka palautetaan, jos vastalause hyväksytään. Turnauksen juryn muodostavat turnauspäällikkö, asianosaiset joukkueenjohtajat sekä ko. ottelun tuomaristo.
Kotijoukkueen pelipaita on tummasävyisempi ja vierasjoukkueen pelipaita on valkoinen tai vaaleansävyinen. Joukkueet voivat keskenään sopia myös muista paitakäytännöistä.
Turnauksessa palkitaan kolme parasta joukkuetta pokaalein. Kunkin joukkueen viimeisessä ottelussa palkitaan joukkueen MVP-pelaaja. Palkittavan pelaajan valitsevat oman joukkueen toimihenkilöt, jotka ilmoittavat valintansa ottelun kuuluttajalle hyvissä ajoin ennen viimeisen ottelun päättymistä.
Turnauksessa noudatetaan SJL:n D-juniorisääntöjä siltä osin, kuin näissä säännöissä ei ole määrätty. Turnauksen johdolla on oikeus muuttaa aikatauluja ja ottelujärjestystä tilanteiden niin vaatiessa. Turnauspäällikkönä toimii TuTon D2-joukkueenjohtaja Asmo Liski 0400940594.