Turnauksessa noudatetaan U9 Leijonaliigaohjeita sekä Suomen Jääkiekkoliiton voimassaolevia kilpailusääntöjä, täydennettynä tässä esitetyillä tarkennuksilla.
Jokaisella ottelutapahtumaan osallistuvalla pelaajalla tulee olla voimassa oleva pelipassi ja vakuutus. Turnausjärjestäjä ei ole vakuuttanut turnauksen pelaajia eikä toimihenkilöitä.
Peliryhmässä saa pelata vuonna 2016 sekä sen jälkeen syntyneet pelaajat. Ns. yli-ikäisistä pelaajista on sovittava erikseen turnausjärjestäjän kanssa.
Joukkueiden ilmoittautuminen
Joukkueenjohtajat ilmoittautuvat viimeistään 30min. ennen ensimmäistä peliä turnaustoimistoon. Samalla ilmoitetaan joukkueen vahvuus ja mahdolliset muutokset ennakkoon ilmoitettuihin kokoonpanoihin.
Pelaajien lukumäärä
Pelit pelataan 4+1 vs. 4+1 kokoonpanolla. Mikäli turnaukseen osallistuu samasta seurasta useampia joukkueita, tulee joukkueiden olla keskenään mahdollisimman tasavahvoja. Kaikkia joukkueen pelaajia tulee peluuttaa tasaisesti ottelun aikana. Lähtökohtaisesti yksi pelaaja pelaa yhdessä peliryhmässä. Tästä voidaan poiketa sairaustapausten kohdalla.
Pelialue
Kaikki turnauksen pelit pelataan puolikkaalla kentällä. Kenttä jaetaan puoliksi välilaidalla, joka sijoitetaan punaviivalle. Kaukalossa pelataan kahta ottelua samanaikaisesti. Vaihtoaitioina käytetään kentän varsinaisia vaihtoaitioita. Kotijoukkue pelaa tummassa pelipaidassa ja vierasjoukkue vaaleassa. Kotijoukkue ryhmittyy pelialueelle ja vaihtoaitioon aina keskiviivan puolelle, vierasjoukkue päädyn puolelle.
Peliaika
Yksi peli on 24 minuuttia juoksevaa aikaa. Turnauksen johdolla on perustelluista syistä oikeus muuttaa peliaikaa. Mikäli peliryhmä ei ole jäällä valmiina aloittamaan peliä otteluohjelman mukaisesti, aloitetaan peli viivästyneen peliryhmän 5-0 tappioasemasta ja peliaika on viereisen kentän jäljellä oleva peliaika. Peliryhmän tulee olla 5 minuuttia ennen aikataulutettua aikaa järjestäytyneenä pukukoppikäytävälle vaihtoaitioiden taakse.
Pelaajien vaihtaminen ja vaihtojen pituus
Vaihdot ilmoitetaan summerilla 2 min välein, jolloin peli katkaistaan automaattisesti. Pelikelloa ei pysäytetä vaihtojen ajaksi. Vaihdot suoritetaan viivyttelemättä. Peliohjaaja tiputtaa kiekon peliin, kun molemmista peliryhmistä on ensimmäiset pelaajat jäällä.
Peliväline ja maalit
Turnauksessa käytetään mustaa kiekkoa. Käytössä täysikokoiset maalit.
Pelin käynnistäminen
Peli käynnistetään pelialueen oletetusta keskipisteestä pelin alkaessa ja maalin jälkeen. Maalivahdin sulkiessa kiekon, tuomari viheltää pilliin ja hyökkäävä joukkue siirtyy omalle kenttäpuoliskolle. Maalivahti laittaa kiekon peliin ja ottelu jatkuu puolustavan joukkueen maalin takaa.
Rangaistukset
Rikkeen sattuessa pelinohjaaja katkaisee pelin ja kertoo rikkeestä virheen tehneelle pelaajalle. Toistuvasta tai selvästi tahallisesta rikkeestä pelaaja poistetaan kentältä loppuvaihdon ajaksi. Loppuvaihdon ajaksi rangaistu joukkue vaihtaa kentälle toisen pelaajan.
Pisteet ja sijoitus turnauksessa
Pisteet voitosta 2, pisteet tasapelistä 1, pisteet tappiosta 0. Alkulohkon pelit voivat päättyä tasan.
Finaali- ja pronssiottelun päättyessä tasan varsinaisen peliajan jälkeen, jatketaan välittömästi voittomaalikilpailulla. Voittomaalikilpailussa käytetään SJL:n Kilpailusääntöjä seuraavin poikkeuksin.
Voittomaalikisan aloittaa otteluohjelmaan merkitty vierasjoukkue. Ensin nimetään kummastakin joukkueesta kolme laukaisijaa voittomaalikisaan. Jos tulos kolmen
pelaajaparin jälkeen on tasan, jatketaan “kerrasta poikki” periaatteella pari kerrallaan. Ensimmäisenä ampuu kotijoukkue. Sama pelaaja ei saa laukaista kahta kertaa ennen kuin joukkueen kaikki pelaajat ovat laukaisseet voittomaalikisassa vähintään kerran. Ottelu ratkeaa, kun toisen joukkueen pelaaja onnistuu maalinteossa ja parinsa ei.
Jos kaksi tai useampia joukkuetta päätyy lohkossa tasapisteisiin, ratkaistaan näiden keskinäinen sijoitus seuraavassa järjestyksessä:
1. Pisteet
2. Lohkon otteluiden maaliero
3. Lohkon otteluiden tehdyt maalit
4. Keskinäisten otteluiden pisteet
5.Keskinäisten otteluiden maaliero
6. Keskinäisten otteluiden tehdyt maalit
7.Arpa
Turnassijoitukset ja palkitseminen
Turnaus pelataan kahdessa alkulohkossa. Kaikki joukkueet jatkavat sijoitusotteluihin. Jokainen joukkue pelaa 5 ottelua.
Kolme parasta joukkuetta palkitaan pokaalilla. Jokainen pelaaja saa turnausmitalin muistoksi turnauksesta.
Mitalipelien voittomaalikisa
Finaali- ja pronssiottelun päättyessä tasan varsinaisen peliajan jälkeen, jatketaan välittömästi voittomaalikilpailulla. Voittomaalikilpailussa käytetään SJL:n Kilpailusääntöjä seuraavin poikkeuksin.
Voittomaalikisan aloittaa otteluohjelmaan merkitty vierasjoukkue. Ensin nimetään kummastakin joukkueesta kolme laukaisijaa voittomaalikisaan. Jos tulos kolmen pelaajaparin jälkeen on tasan, jatketaan “kerrasta poikki” periaatteella pari kerrallaan. Ensimmäisenä ampuu kotijoukkue. Sama pelaaja ei saa laukaista kahta kertaa ennen kuin joukkueen kaikki pelaajat ovat laukaisseet voittomaalikisassa vähintään kerran. Ottelu ratkeaa, kun toisen joukkueen pelaaja onnistuu maalinteossa ja parinsa ei.
Mahdolliset muutokset
Turnauksen järjestäjällä on oikeus muuttaa otteluohjelmaa ja aikatauluja, jos erityiset syyt niin vaativat. Mahdollisista muutoksista ilmoitetaan viipymättä osallistuville joukkueille.