Powered by GameResultsOnline.com tournament management

JIS Automation turnaus - Pirkkalan Pingviinit U9

17.12.2022 Pirkkalan jäähalli | Suomi

Turnauksen säännöt

Turnauspäivän säännöt ja ohjeet

Turnauksessa noudatetaan U9 Leijonaliigaohjeita sekä Suomen Jääkiekkoliiton voimassaolevia kilpailusääntöjä, täydennettynä tässä esitetyillä tarkennuksilla.

 

Jokaisella ottelutapahtumaan osallistuvalla pelaajalla tulee olla voimassa oleva pelipassi ja vakuutus. Turnausjärjestäjä ei ole vakuuttanut turnauksen pelaajia eikä toimihenkilöitä.

Joukkueissa saa pelata vuonna 2014 sekä sen jälkeen syntyneet pelaajat. Ns. yli-ikäisistä pelaajista on sovittava erikseen ennakkoon turnausjärjestäjän kanssa.

 

Pelaajien lukumäärä

Pelit pelataan 4+1 vs. 4+1 kokoonpanolla. Mikäli turnaukseen osallistuu samasta seurasta useampia peliryhmiä, tulee peliryhmien olla keskenään mahdollisimman tasavahvoja. Kaikkia joukkueen pelaajia tulee peluuttaa tasaisesti ottelun aikana. Lähtökohtaisesti yksi pelaaja pelaa yhdessä peliryhmässä. Tästä voidaan poiketa ainoastaan turnausjärjestäjän luvalla. Pelaajakokoonpanot tulee syöttää Gameresults onlineen viimeistään 16.12.


Pelialue

Kaikki turnauksen pelit pelataan puolikkaalla kentällä. Kenttä jaetaan puoliksi välilaidalla, joka sijoitetaan punaviivalle. Kaukalossa pelataan kahta ottelua samanaikaisesti. Vaihtoaitioina käytetään kentän varsinaisia vaihtoaitioita.

 

Peliaika

Yksi peli on 26 minuuttia juoksevaa aikaa. Turnauksen johdolla on perustelluista syistä oikeus muuttaa peliaikaa. Mikäli joukkue ei ole jäällä valmiina aloittamaan peliä otteluohjelman mukaisesti, aloitetaan peli viivästyneen joukkueen 3-0 tappioasemasta ja peliaika on viereisen kentän jäljellä oleva peliaika. 

 

Pelaajien vaihtaminen ja vaihtojen pituus

Vaihdot ilmoitetaan summerilla 2 min välein, jolloin peli katkaistaan automaattisesti, välittämättä kentällä olevasta pelitilanteesta. Ottelun pelinohjaaja ratkaisee vaihtoajan aiheuttamat kiistatilanteet itsenäisesti. Pelikelloa ei pysäytetä vaihtojen ajaksi. Vaihdot suoritetaan viivyttelemättä ja pelinohjaaja voi käynnistää pelin vaihdon ollessa kesken, jos katsoo joukkueen tahallisesti viivyttelevän.
 

Peliväline ja maalit

Turnauksessa käytetään virallista mustaa kiekkoa. Käytössä täysikokoiset maalit.

 

Pelin käynnistäminen

Peli käynnistetään pelialueen oletetusta keskipisteestä pelin alkaessa ja maalin jälkeen.

Vaihtomerkin jälkeen  pelinohjaaja luistelee lähelle sitä kentän kohtaa, mihin hän tulee kiekon heittämään sille joukkueelle, jolla on arvioinut kiekon olleen hallussa viimeisimmäksi ennen vaihtomerkkiä. Pelinohjaaja lähtökohtaisesti odottaa, että molempien joukkueiden seuraavan vaihdon pelaajat ovat jäällä, mutta pelinohjaaja voi myös käynnistää pelin vaihdon ollessa kesken, jos katsoo joukkueen tahallisesti viivyttelevän.

Kiekon mennessä laidan yli, pelinohjaaja käynnistää pelin oletetusta ylimenokohdasta.

Maalivahdin sulkiessa kiekon, tuomari viheltää pilliin ja hyökkäävä joukkue siirtyy omalle kenttäpuoliskolle. Kiekko annetaan maalin taakse puolustavalle joukkueelle ja ottelu jatkuu. 

 

Maalintekijät ja tilastointi

Ottelut tilastoidaan  Gameresultsonline.com-palveluun. Paperisia pöytäkirjoja ei otteluissa täytetä ollenkaan. Tämän vuoksi peliryhmien vahvistetun kokoonpanon tulee vastata jäällä olevaa kokoonpanoa.  Muutokset kokoonpanoihin on ilmoitettava turnauspäällikölle viimeistään joukkueen saapuessa paikalle turnauspäivänä.

 

Pelinohjaus

Turnausjärjestäjä järjestää pelinohjauksen. Pelinohjaajina toimivat junioripelinohjaajat ja turnauksen järjestävän joukkueen vanhemmat. 

 

Rangaistukset

Rikkeen sattuessa pelinohjaaja katkaisee pelin ja kertoo rikkeestä virheen tehneelle pelaajalle. Pelinohjaaja päättää heittääkö hän tämän jälkeen kiekon rikotun joukkueen pelaajalle, josta peli jatkuu vai poistaako hän ensin rikkoneen pelaajan ko. vaihdosta ja heittää sen jälkeen vasta kiekon rikotun joukkueen pelaajalle, mistä peli jatkuu. Mikäli rikkeen tehnyt pelaaja poistetaan vaihdosta, tilalle ei tule toista pelaajaa ennen seuraavaa vaihtoa. Rikkonut pelaaja ei voi osallistua myöskään seuraavaan vaihtoon vaan hän voi palata peliin normaalisti aikaisintaan vasta em. vaihdon jälkeen. Jos joku pelaaja tekee pelin aikana jatkuvasti rikkeitä hyödyntäen rangaistuksen puuttumista, tulee pelinohjaajan poistaa pelaaja ottelun loppuajaksi. Useista törkeistä rikkeistä turnausjärjestäjä voi poistaa pelaajan turnauksesta. 

 

Pelitapa

Alkusarjoissa kaikki joukkueet pelaavat yhden ottelun toisiaan vastaan. Jokaiselle joukkueelle tulee alkusarjassa neljä ottelua. Lisäksi joukkueille tulee yksi jatko-ottelu. 

 

Epäselvyydet otteluissa

Epäselvissä tapauksissa joukkueella on oikeus tehdä kysely ottelun jurylle. Kysely on tehtävä 15 minuutin kuluessa ottelun päättymisestä. Kysely tehdään kirjallisesti, se osoitetaan turnauspäällikölle.

Kyselystä peritään 150€ käsittelymaksu.

Mikäli kysely johtaa toimenpiteisiin, käsittelymaksu palautetaan.

 

Turnauksen otteluiden jury:

- Turnauspäällikkö

- asianosaisten joukkueiden joukkueenjohtajat

 

Palkitseminen

Kaikki pelaajat palkitaan osallistujamitalein (9 mitalia / peliryhmä). Turnauksen kaikki joukkueet palkitaan jäällä tai pukukoppikäytävällä turnausjärjestäjän toimesta viimeisen pelin päätteeksi. Jokaisesta joukkueesta palkitaan 2 valmentajien valitsemaa parasta pelaajaa, jotka  on vahvistettava turnauspäällikölle ennen viimeisen pelin loppumista.

Jokaista peliä ennen joukkueet vaihtavat tsemppariviirin tai -kiekon peliryhmien kesken. Tämän tulee tapahtua ripeästi, sillä peliin on aikataulutettu 30 minuuttia. 

 

Pisteet ja sijoitus turnauksessa

Pisteet voitosta 2, pisteet tasapelistä 1, pisteet tappiosta 0. Alkulohkon pelit voivat päättyä tasan. 

Sijoitusotteluiden päättyessä tasan varsinaisen peliajan jälkeen, jatketaan välittömästi voittomaalikilpailulla. Voittomaalikilpailussa käytetään Suomen Jääkiekkoliiton kilpailusääntöjä seuraavin poikkeuksin. Voittomaalikisan aloittaa otteluohjelmaan merkitty vierasjoukkue. Ensin nimetään kummastakin joukkueesta kolme laukaisijaa voittomaalikisaan. Jos tulos kolmen pelaajaparin jälkeen on tasan, jatketaan "kerrasta poikki" periaatteella pari kerrallaan. Ottelu ratkeaa, kun toisen joukkueen pelaaja onnistuu maalinteossa ja parinsa ei. Sama pelaaja ei saa vetää toista laukausta ennen kuin kaikki peliryhmän pelaajat ovat vetäneet vähintään yhden kerran. 

 

Jos kaksi tai useampia joukkuetta päätyy alkulohkossa tasapisteisiin, ratkaistaan näiden keskinäinen sijoitus seuraavassa järjestyksessä:

1) Pisteet

2) Keskinäisten otteluiden pisteet

3) Lohkon otteluiden maaliero

4) Arpa

 

Mahdolliset muutokset

Turnauksen järjestäjällä on oikeus muuttaa otteluohjelmaa ja aikatauluja, jos erityiset syyt niin vaativat. Mahdollisista muutoksista ilmoitetaan viipymättä osallistuville joukkueille.

Turnauspäällikkö: Timo Hänninen

GameResultsOnline.com
servicedesk@gameresultsonline.com
+358 44 7599 554
© 2024 GameResultsOnline.com