Säännöt
Yleistä
- Turnauksessa noudatetaan Suomen Jääkiekkoliiton Leijonaliiga-sääntöjä yhdessä näiden turnaussääntöjen kanssa.
- Jokaisella ottelutapahtumaan osallistuvalla pelaajalla on oltava lisenssi ja vakuutus. Turnausjärjestäjä ei ole vakuuttanut turnauksen pelaajia eikä toimihenkilöitä.
Pelaajat
- Joukkueissa saa pelata vuonna 2016 sekä sen jälkeen syntyneet pelaajat. Ennen vuotta 2016 syntyneistä pelaajista on sovittava erikseen turnausjärjestäjän kanssa.
- Pelit pelataan 4+1 vs. 4+1 kokoonpanolla.
- Mikäli turnaukseen osallistuu samasta seurasta useampia peliryhmiä, tulee peliryhmien olla keskenään mahdollisimman tasavahvoja. Kaikkia joukkueen pelaajia tulee peluuttaa tasaisesti ottelun aikana.
- Lähtökohtaisesti yksi pelaaja pelaa yhdessä peliryhmässä. Tästä voidaan poiketa ainoastaan sairaustapausten kohdalla.
Pelialue
- Turnauksen pelit pelataan puolikkaalla kentällä.
- Kenttä jaetaan puoliksi välilaidalla, joka sijoitetaan punaviivalle.
- Kaukalossa pelataan kahta ottelua samanaikaisesti.
- Vaihtoaitioina käytetään kentän varsinaisia vaihtoaitioita.
Pelitapa
- Alkusarjoissa kaikki joukkueet pelaavat yhden ottelun toisiaan vastaan. Jokaiselle joukkueelle tulee alkusarjassa neljä ottelua. Lisäksi joukkueille tulee yksi välierä ja yksi sijoitusottelu. Jokainen joukkue pelaa kuusi peliä.
Peliaika
- Yksi peli on 20 minuuttia juoksevaa aikaa.
- Turnauksen johdolla on perustelluista syistä oikeus muuttaa peliaikaa.
- Mikäli joukkue ei ole jäällä valmiina aloittamaan peliä otteluohjelman mukaisesti, aloitetaan peli viivästyneen joukkueen 2-0 tappioasemasta ja peliaika on viereisen kentän jäljellä oleva peliaika.
Pelaajien vaihtaminen ja vaihtojen pituus
- Vaihdot ilmoitetaan summerilla 2 min välein, jolloin kentällä olevat pelaajat lopettavat pelaamisen välittömästi ja siirtyvät vaihtoon
- Pelikelloa ei pysäytetä vaihtojen ajaksi.
- Vaihdot suoritetaan viivyttelemättä.
Peliväline ja maalit
- Turnauksessa käytetään virallista mustaa kiekkoa.
- Käytössä täysikokoiset maalit.
Pelin käynnistäminen
- Peli käynnistetään pelialueen oletetusta keskipisteestä pelin alkaessa ja maalin jälkeen.
- Maalivahdin sulkiessa kiekon, tuomari viheltää pilliin ja hyökkäävä joukkue siirtyy omalle kenttäpuoliskolle. Maalivahti laittaa kiekon peliin ja ottelu jatkuu.
- Kiekon mennessä keskilaidan yli, aloitus tehdään pelialueen keskeltä.
Viiden maalin ero
- Toisen joukkueen ollessa vähintään viiden maalin johdossa, voi tappiolla oleva joukkue ottaa jäälle viidennen kenttäpelaajan.
- Maalieron kaventuessa neljään peliä jatketaan tasakentällisin.
Maalintekijät ja tilastointi
- Ottelut tilastoidaan Gameresultsonline.com-palveluun.
- Paperisia pöytäkirjoja ei otteluista täytetä.
- Peliryhmien vahvistetun kokoonpanon tulee vastata jäällä olevaa kokoonpanoa
- Maalintekijöitä ei tilastoida erikseen
- Muutokset kokoonpanoihin on ilmoitettava turnaustoimistoon viimeistään joukkueen saapuessa turnauspäivänä.
Rangaistukset
- Rikkeen sattuessa pelinohjaaja katkaisee pelin ja kertoo rikkeestä virheen tehneelle pelaajalle.
- Loppuvaihdon ajaksi rangaistu joukkue vaihtaa kentälle toisen pelaajan.
- Toistuvasta tai selvästi tahallisesta rikkeestä pelaaja poistetaan kentältä koko loppupelin ajaksi.
Pelinohjaus
- Järjestävä joukkue järjestää pelinohjauksen.
Palkitseminen
- Kaikki pelaajat palkitaan osallistujamitalein sekä kolme parasta joukkuetta pokaalilla.
Pisteet ja sijoitus turnauksessa
- Pisteet voitosta 2, pisteet tasapelistä 1, pisteet tappiosta 0. Alkulohkon pelit voivat päättyä tasan.
- Sijoitusotteluiden päättyessä tasan varsinaisen peliajan jälkeen, jatketaan välittömästi voittomaalikilpailulla.
- Voittomaalikilpailussa käytetään Suomen Jääkiekkoliiton kilpailusääntöjä seuraavin poikkeuksin:
- Voittomaalikisan aloittaa otteluohjelmaan merkitty vierasjoukkue.
- Ensin nimetään kummastakin joukkueesta kolme laukaisijaa voittomaalikisaan.
- Jos tulos kolmen pelaajaparin jälkeen on tasan, jatketaan "kerrasta poikki" periaatteella pari kerrallaan.
- Ottelu ratkeaa, kun toisen joukkueen pelaaja onnistuu maalinteossa ja parinsa ei.
- Jos kaksi tai useampia joukkuetta päätyy lohkossa tasapisteisiin, ratkaistaan näiden keskinäinen sijoitus seuraavassa järjestyksessä:
1. Pisteet
2. Lohkon otteluiden maaliero
3. Lohkon otteluiden tehdyt maalit
4. Keskinäisten otteluiden pisteet
5. Keskinäisten otteluiden maaliero
6. Keskinäisten otteluiden tehdyt maalit
7. Arpa
Mahdolliset muutokset
- Turnauksen järjestäjällä on oikeus muuttaa otteluohjelmaa ja aikatauluja, jos erityiset syyt niin vaativat.
- Mahdollisista muutoksista ilmoitetaan viipymättä osallistuville joukkueille.