Powered by GameResultsOnline.com tournament management

Tonttuturnaus U9 Oulunsalo

17.12.2022 Oulunsalon jäähalli | Suomi Ilmoittaudu

Säännöt

 

Turnaussäännöt

Turnaus pelataan SJL JUNIORISÄÄNNÖIN JA –OHJEISTUKSIN sekä SJL KILPAILUSÄÄNTÖJÄ noudattaen alla mainituin poikkeuksin. Jokaisella ottelutapahtumaan osallistuvalla pelaajalla on oltava vakuutus. Vaihtoaitoissa otteluiden aikana olevilla toimihenkilöillä on oltava voimassa oleva toimitsijapelipassi. turnausjärjestäjä ei ole vakuuttanut turnauksen pelaajia eikä toimihenkilöitä.

Joukkueissa saa pelata vuonna 2014, sekä sen jälkeen syntyneet pelaajat. Tytöt saavat olla kaksi vuotta vanhempia. Ns. yli-ikäisistä pelaajista on sovittava erikseen turnausjärjestäjän kanssa.

Saman seuran eri joukkueet ja yli-ikäiset pelaajat

Pelaajien kierrättäminen saman seuran eri joukkueissa turnauksen aikana on kiellettyä. Maalivahdin loukkaantumis- tai sairaustapauksissa maalivahtia voi kierrättää saman seuran eri joukkueissa. Tällaiselle tapaukselle pitää kuitenkin aina ennen vaihdosta käydä hakemassa turnauspäällikön lupa.

Mikäli turnaukseen osallistuu samasta seurasta useampia joukkueita, tulee joukkueiden olla keskenään
mahdollisimman tasavahvoja. Kaikkia joukkueen pelaajia tulee peluuttaa tasaisesti ottelun aikana.

Joukkueessa ei saa olla Y-pelaajia (koskee poikia, poikkeusluvalla erillisen turnausta edeltävän sopimuksen mukaan). Yli-ikäisen pelaajan nimen perään merkitään ”Y” ottelupöytäkirjaan. Vain yksi Y-pelaaja saa olla kerrallaan kenttäpelaajana kentällä. Yhteensä Y-pelaajia saa olla joukkueessa kolme.

Pelaajien lukumäärä

Pelit pelataan 4+1 vs. 4+1 kokoonpanolla.

Pelialue

Kaikki turnauksen pelit pelataan puolikkaassa kaukalossa kaukalon suuntaisesti. Kotijoukkueeksi merkityn joukkueen
maali on kaukalon varsinaisessa päädyssä ja vierasjoukkueen maali punaviivan tuntumassa. Puolia ei
vaihdeta. Kotijoukkueeksi merkitty joukkue sopii tarvittaessa
vierasjoukkueen kanssa pelipaidan värin. Kaukalossa pelataan kahta ottelua samanaikaisesti ja kentät on erotettu välilaidoilla. Vaihtoaitioina käytetään kentän varsinaisia vaihtoaitioita.

Kulku kentälle/kentältä

Joukkueiden tulee olla valmiina peliin 5 minuuttia ennen ottelun alkua. Pukukopeissa 1-3 olevat joukkueet kulkevat kentälle vaihtoaitioiden kautta. Pukukopeissa 4-5 olevat joukkueet kulkevat kaukaloon pukukopeilta katsottuna kaukalon vasemmalta puolelta, jäähyaitioiden kautta. Pelin jälkeen joukkueet poistuvat kaukalosta pukukopeille samoja teitä käyttäen kuin tullessa kaukaloon. Peleihin tulevat joukkueet voivat mennä vaihtoaitioihin vasta, kun edelliset ovat sieltä poistuneet.

Peliaika

Yksi peli on 26 minuuttia suoraa aikaa. Turnauksen johdolla on perustelluista syistä oikeus muuttaa peliaikaa. Mikäli joukkue ei ole jäällä valmiina aloittamaan peliä otteluohjelman mukaisesti, aloitetaan peli viivästyneen joukkueen 5-0 tappioasemasta ja peliaika on viereisen kentän jäljellä oleva peliaika.

Pelaajien vaihtaminen ja vaihtojen pituus

Vaihdot ilmoitetaan summerilla 2 min välein, jolloin peli katkaistaan välittömästi, välittämättä kentällä olevasta pelitilanteesta. Ottelun pelinohjaaja ratkaisee vaihtoajan aiheuttamat kiistatilanteet itsenäisesti. Pelikelloa ei pysäytetä vaihtojen ajaksi. Vaihdot suoritetaan viivyttelemättä ja pelinohjaaja voi käynnistää pelin vaihdon ollessa kesken, jos katsoo joukkueen tahallisesti viivyttelevän.

Peliväline ja maalit

Turnauksessa käytetään mustaa kiekkoa. Käytössä isot maalit.

Pelin käynnistäminen

Maalivahdin sulkiessa kiekon, tuomari viheltää pilliin ja hyökkäävä joukkue siirtyy omalle kenttäpuoliskolle. Maalivahti laittaa kiekon peliin ja ottelu jatkuu. Kiekon mennessä keskilaidan yli tuomari heittää kiekon peliin keskilaidan lähettyviltä. Otteluiden alussa sekä maalien ja tuomarin viheltämän pelikatkon jälkeen peli jatkuu aloituksella pelialueen keskeltä.

Viiden maalin ero

Toisen joukkueen ollessa vähintään viiden maalin johdossa voi tappiolla oleva joukkue ottaa jäälle viidennen kenttäpelaajan. Maalieron kaventuessa neljään peliä jatketaan tasakentällisin.

Maalintekijät ja tilastointi

Otteluossa lasketaan maalit ja kuulutetaan maalintekijät. Joukkueet huolehtivat maalintekijöiden oikeellisuudesta ja ilmoittavat tarvittaessa korjaukset otteluiden aikana. Otteluiden maalintekijöitä ei tilastoida pöytäkirjaan eikä asiakirjoihin tehdä muutoksia peliajan jälkeen.

Pelinohjaus, tuomitseminen, jury

Kiimingin Kiekko-Pojat järjestää pelinohjauksen ja pöytäkirjojen ylläpidon.

Rangaistukset

Rikkeen sattuessa pelinohjaaja katkaisee pelin ja kertoo rikkeestä virheen tehneelle pelaajalle. Jos rike on rangaistuslaukauksen arvoinen, suoritetaan
lisäksi rangaistuslaukaus.Toistuvasta tai selvästi tahallisesta virheestä pelaaja poistetaan kentältä loppuvaihdon ajaksi. Loppuvaihdon rangaistu joukkue pelaa vajaalukuisena kolmella pelaajalla. Rikkonut pelaaja voi osallistua seuraavaan vaihtoonsa normaalisti.
Jos joku pelaaja tekee pelin aikana toistuvasti rikkeitä hyödyntäen rangaistuksen puuttumista, tulee
pelinohjaajan poistaa pelaaja ottelun loppuajaksi.

KURINPITOTOIMET TOISEN PELAAJAN TAHALLISEEN VAHINGOITTAMISEEN TAI VAHINGOITTAMISYRITYKSEEN LIITTYVISSÄ TAPAUKSISSA

Mikäli pelaaja syyllistyy ottelun aikana toisen pelaajan tahalliseen vahingoittamiseen tai vahingoittamisen yritykseen, tuomari voi tuomita pelaajalle ottelurangaistuksen. Mikäli pelaaja syyllistyy törkeään toisen pelaajan tahalliseen vahingoittamiseen tai vahingoittamisen yritykseen tai syyllistyy toistamiseen toisen pelaajan tahalliseen vahingoittamiseen tai vahingoittamisen yritykseen, voi ottelun tuominnut tuomari yhdessä turnauspäällikön kanssa langettaa pelaajalle yhden tai kahden ottelun pelikiellon tai sulkea pelaajan pois turnauksesta.

Epäselvyydet otteluissa

Epäselvissä tapauksissa joukkueella on oikeus tehdä kysely ottelun jurylle. Kysely on tehtävä 15 minuutin kuluessa ottelun päättymisestä. Kysely tehdään kirjallisesti, se osoitetaan turnauspäällikölle.

Kyselystä peritään 150€ käsittelymaksu.

Mikäli kysely johtaa toimenpiteisiin, käsittelymaksu palautetaan.

Turnauksen otteluiden jury:

- Turnauspäällikkö

- ottelun pelinohjaaja

- asianosaisten joukkueiden joukkueenjohtajat

Pisteet ja sijoitus turnauksessa

Pisteet voitosta 2, pisteet tasapelistä 1, pisteet tappiosta 0.

Pronssipelin ja finaalin päättyessä tasatulokseen, ratkaistaan voittaja voittomaalikilpailussa tasaparein.

Jos kaksi tai useampia joukkuetta päätyy lohkossa tasapisteisiin, ratkaistaan näiden keskinäinen sijoitus seuraavassa järjestyksessä:

1) Pisteet

2) Keskinäisten otteluiden pisteet

3) Lohkon otteluiden maaliero

4) Lohkon otteluiden tehdyt maalit

5) Arpa

Muut asiat

Mikäli koronaviruspandemian tilanne vaatii tai turnaus peruuntuu järjestäjän toimesta muista painavista syistä, Kiimingin Kiekkopojat U9 joukkueella on oikeus turnauksen peruuntumiseen. Tässä tilanteessa järjestäjälle jo maksetut turnausmaksut palautetaan.

GameResultsOnline.com
servicedesk@gameresultsonline.com
+358 44 7599 554
© 2022 GameResultsOnline.com