LILLIPUTTI 2022 Säännöt (päivitetty 19.3.2022 klo. 10.13)
OTTELUIDEN PELAAMINEN
Ottelut pelataan puolikkaassa kaukalossa kaukalon suuntaisesti. Vierasjoukkueeksi merkityn joukkueen
maali on kaukalon varsinaisessa päädyssä ja kotijoukkueen maali punaviivan tuntumassa. Puolia ei
vaihdeta. Kentät on erotettu välilaidoilla. Kotijoukkueeksi merkitty joukkue sopii tarvittaessa
vierasjoukkueen kanssa pelipaidan värin.
KIEKKO JA MAALIT
Turnauksessa pelataan sinisillä kiekoilla, pieniin maaleihin.
PELAAJIEN LUKUMÄÄRÄ
Ottelut pelataan 4 vs 4 kenttäpelaajalla sekä maalivahdilla.
TUOMAROINTI
Turnauksen tuomariston muodostaa K-Laser U8-2014 joukkueen pelaajien vanhemmat. Ottelut
tuomitaan yhdellä tuomarilla.
KULKU KENTÄLLE/KENTÄLTÄ
Joukkueiden tulee olla valmiina peliin 5 minuuttia ennen ottelun alkua. Pukukopeissa 1-3 olevat joukkueet kulkevat kentälle vaihtoaitioiden kautta. Pukukopeissa 4-5 olevat joukkueet kulkevat kaukaloon pukukopeilta katsottuna kaukalon vasemmalta puolelta, jäähyaitoiden kautta. Pelin jälkeen joukkueet
poistuvat kaukalosta pukukopeille samoja teitä käyttäen kuin tullessa kaukaloon. Peleihin tulevat joukkueet voivat mennä
vaihtoaitioihin vasta, kun edelliset ovat sieltä poistuneet.
OTTELUN KESTO, VAIHDON PITUUS
Ottelut kestävät 24 minuuttia (12 vaihtoa). Vaihdonmerkkinä 2 min välein automaattinen summeriääni.
Vaihtomerkin lisäksi vihellys, jonka jälkeen pelaajat luopuvat heti kiekosta ja luistelevat vaihtoon, jonka
jälkeen seuraavat pelaajat kummastakin joukkueesta vaihtuvat peliin. Vaihtojen jälkeen peli jatkuu keskialoituksella, kun joukkueiden ensimmäiset pelaajat ovat valmiita aloittamaan. Vaihdot suoritetaan viivyttelemättä ja tuomari voi käynnistää pelin vaihdon ollessa kesken, jos katsoo joukkueen tahallisesti viivyttelevän.
PELIN KÄYNNISTÄMINEN
Maalivahdin sulkiessa kiekon, hyökkäävä joukkue siirtyy omalle
kenttäpuoliskolle. Maalivahti laittaa kiekon maalin taakse (mahdollisesti tuomarin avustuksella),
puolustava joukkue lähtee hyökkäämään ja ottelu jatkuu. Kiekon mennessä keskilaidan yli tuomari
heittää kiekon peliin keskilaidan lähettyville. Otteluiden alussa sekä maalien ja tuomarin viheltämän
pelikatkon jälkeen peli jatkuu aloituksella pelialueen keskeltä.
MAALINTEKIJÄT JA TILASTOINTI
Otteluissa maalintekijöitä ei tilastoida pöytäkirjaan. Sähköisiin ja paperisiin asiakirjoihin ei tehdä
muutoksia peliajan jälkeen. Maalit lasketaan ja maalintekijät kuulutetaan.
YLI-IKÄISET PELAAJAT JA SAMAN SEURAN ERI JOUKKUEET
Joukkueessa ei saa olla Y-pelaajia (koskee poikia). Jos joukkueeseen kuuluu v. 2013. syntyneitä poikia, jotka ovat pelanneet koko kauden U8 -joukkueen mukana, voi poikkeuslupaa Y-pelaajille hakea turnauspäälliköltä ennen turnauksen alkua. Tyttöpelaaja voi olla syntynyt edellisenä
vuonna (v. 2013) eikä häntä lasketa Y-pelaajaksi. Tyttöpelaaja voi olla kaksi vuotta vanhempi (s. 2012) ja hänet lasketaan Y-pelaajaksi. Yli-ikäisen pelaajan nimen perään merkitään ”Y” ottelupöytäkirjaan. Vain yksi Y-pelaaja saa olla kerrallaan kenttäpelaajana kentällä. Yhteensä Y-
pelaajia saa olla joukkueessa kolme.
Pelaajien kierrättäminen saman seuran eri joukkueissa turnauksen aikana on kiellettyä. Maalivahdin
loukkaantumis- tai sairaustapauksissa maalivahtia voi kierrättää saman seuran eri joukkueissa.
Tällaiselle tapaukselle pitää kuitenkin aina ennen vaihdosta käydä hakemassa turnauspäällikön lupa.
Mikäli turnaukseen osallistuu samasta seurasta useampia joukkueita, tulee joukkueiden olla keskenään
mahdollisimman tasavahvoja. Kaikkia joukkueen pelaajia tulee peluuttaa tasaisesti ottelun aikana.
RIKKEET, KURINPITOTOIMET JA EPÄSELVYYDET OTTELUISSA
Kun pelaaja tekee rikkeen, vihelletään peli poikki. Rikkoneelle pelaajalle kerrotaan katkon syy ja
poistetaan hänet ko. vaihdosta. Tilalle tulee seuraava vuorossa oleva pelaaja (ei siis alivoimapeliä).
Vaihdon jälkeen peli jatkuu keskialoituksella. Jos rike on rangaistuslaukauksen arvoinen, suoritetaan
lisäksi rangaistuslaukaus. Rikkonut pelaaja voi osallistua seuraavaan vaihtoonsa normaalisti.
Jos joku pelaaja tekee pelin aikana toistuvasti rikkeitä hyödyntäen rangaistuksen puuttumista, tulee
pelinohjaajan poistaa pelaaja ottelun loppuajaksi.
KURINPITOTOIMET TOISEN PELAAJAN TAHALLISEEN VAHINGOITTAMISEEN TAI
VAHINGOITTAMIS YRITYKSEEN LIITTYVISSÄ TAPAUKSISSA
Mikäli pelaaja syyllistyy ottelun aikana toisen pelaajan tahalliseen vahingoittamiseen tai
vahingoittamisen yritykseen, tuomari voi tuomita pelaajalle ottelurangaistuksen. Mikäli pelaaja syyllistyy
törkeään toisen pelaajan tahalliseen vahingoittamiseen tai vahingoittamisen yritykseen tai syyllistyy
toistamiseen toisen pelaajan tahalliseen vahingoittamiseen tai vahingoittamisen yritykseen, voi ottelun
tuominnut tuomari yhdessä turnauspäällikön ja/tai turnaus-sihteerin kanssa langettaa pelaajalle yhden
tai kahden ottelun pelikiellon tai sulkea pelaajan pois turnauksesta.
EPÄSELVYYDET OTTELUISSA
Epäselvissä tapauksissa joukkueella on oikeus tehdä kysely ottelun jurylle. Kysely on tehtävä 15
minuutin kuluessa ottelun päättymisestä. Kysely tehdään kirjallisesti, se osoitetaan turnauspäällikölle ja
jätetään kisakansliaan.
Kyselystä peritään 150€ käsittelymaksu.
Mikäli kysely johtaa toimenpiteisiin, käsittelymaksu palautetaan.
MUUT ASIAT
Mikäli koronaviruspandemian tilanne pakottaa, varaa K-Laser U8-2014 joukkue oikeuden perua turnauksen. Kaikki tässä vaiheessa maksetut turnausmaksut palautetaan