Powered by GameResultsOnline.com tournament management

Rantalakeus 2022 U10

7.5. - 8.5.2022 Oulunsalon jäähalli | Suomi

Säännöt

Säännöt

RANTALAKEUS 2022 U10 Säännöt

 

OTTELUIDEN PELAAMINEN

Ottelut pelataan puolikkaassa kaukalossa kaukalon suuntaisesti. Kotijoukkueeksi merkityn joukkueen maali on kaukalon varsinaisessa päädyssä ja vierasjoukkueen maali punaviivan tuntumassa. Puolia ei vaihdeta. Kentät on erotettu välilaidalla. Kotijoukkueeksi merkitty joukkue sopii tarvittaessa vierasjoukkueen kanssa pelipaidan värin.

KIEKKO JA MAALIT

Turnauksessa pelataan mustilla kiekoilla, isoihin maaleihin.

PELAAJIEN LUKUMÄÄRÄ

Ottelut pelataan 4 vs 4 kenttäpelaajalla sekä maalivahdilla.

TUOMAROINTI

Turnauksen tuomariston muodostaa K-Laser U10-2012 joukkueen pelaajien vanhemmat. 

Ottelut tuomitaan yhdellä tuomarilla.

KULKU KENTÄLLE/KENTÄLTÄ

Joukkueiden tulee olla valmiina peliin 5 minuuttia ennen ottelun alkua. Pukukopeissa 1-3 olevat joukkueet kulkevat kentälle vaihtoaitioiden kautta. Pukukopeissa 4-5 olevat joukkueet kulkevat kaukaloon pukukopeilta katsottuna kaukalon vasemmalta puolelta, jäähyaitioiden kautta. Peili- ja monitoimisalissa olevat kulkevat sen vastakkaiselta puolen mistä pukukopista tullut joukkue on ohjattu kulkemaan. 

Pelin jälkeen joukkueet poistuvat kaukalosta pukukopeille samoja teitä käyttäen kuin tullessa kaukaloon. Peleihin tulevat joukkueet voivat mennä vaihtoaitioihin vasta, kun edelliset ovat sieltä poistuneet.

OTTELUN KESTO, VAIHDON PITUUS

Ottelut kestävät 24 minuuttia (12 vaihtoa). 

Vaihtomerkkinä automaattinen summeriääni 2 min välein. Vaihtomerkin jälkeen kentällä olevat pelaajat luopuvat heti kiekosta ja luistelevat oman vaihtoaition viereen. Samaan aikaan vaihdossa olleet pelaajat tulevat suoraan jäälle ja peli jatkuu ilman pelikatkoa automaattisesti siitä, minne kiekko edellisessä vaihdossa jäi. Kentällä olleet pelaajat menevät vaihtoaition heti, kun kaikki kentälle tulevat ovat jäällä. Jos pelaaja suorittaa kaksi peräkkäistä vaihtoa, tulee hänen käydä vaihtojen välissä vaihtoaitiolla ennen pelin jatkamista.

Jos vaihtomerkin tultua kentältä poistuva pelaaja jatkaa peliä tai laukaisee kiekkoa, viheltää tuomari pelin poikki ja palauttaa kiekon vastustajalle. Peli jatkuu vastustajan maalin takaa. Jos vaihdon loppuun on tuomarin toimesta vihelletty pelikatko ja vaihtomerkki ehtii kuulua, peli jatkuu seuraavan vaihdon osalta keskialoituksella.

PELIN KÄYNNISTÄMINEN 

Maalivahdin sulkiessa kiekon, tuomari viheltää pilliin ja hyökkäävä joukkue siirtyy omalle kenttäpuoliskolle. Peli jatkuu puolustavan joukkueen maalin takaa. 

Kiekon mennessä laidan yli tuomari heittää uuden kiekon peliin laidan lähettyville mistä kiekko on mennyt laidan yli. 

Otteluiden alussa sekä maalien ja tuomarin viheltämän pelikatkon jälkeen peli jatkuu aloituksella pelialueen keskeltä.

MAALINTEKIJÄT JA TILASTOINTI

Tuomari viheltää pelin poikki, kun tulee maali ja osoittaa selkein käsimerkein maalin syntyneen. Maalit lasketaan ja maalintekijät kuulutetaan. Otteluissa maalintekijöitä ei tilastoida pöytäkirjaan. Sähköisiin ja paperisiin asiakirjoihin ei tehdä muutoksia peliajan jälkeen. Maalin jälkeen keskialoitus.

YLI-IKÄISET PELAAJAT JA SAMAN SEURAN ERI JOUKKUEET

Joukkueessa ei saa olla Y-pelaajia (koskee poikia), kuin poikkeusluvalla erillisen turnausta edeltävän sopimuksen mukaan. 

Tyttöpelaaja voi olla syntynyt edellisenä vuonna (v. 2012) eikä häntä lasketa Y-pelaajaksi. Tyttöpelaaja voi olla kaksi vuotta vanhempi (s.2011) ja hänet lasketaan Y-pelaajaksi. 

Yli-ikäisen pelaajan nimen perään merkitään ”Y” ottelupöytäkirjaan. Vain yksi Y-pelaaja saa olla kerrallaan kenttäpelaajana kentällä. Yhteensä Y-pelaajia saa olla joukkueessa kolme.

Pelaajien kierrättäminen saman seuran eri joukkueissa turnauksen aikana on kiellettyä. Maalivahdin loukkaantumis- tai sairaustapauksissa maalivahtia voi kierrättää saman seuran eri joukkueissa. Tällaiselle tapaukselle pitää kuitenkin aina ennen vaihdosta käydä hakemassa turnauspäällikön lupa. Mikäli turnaukseen osallistuu samasta seurasta useampia joukkueita, tulee joukkueiden olla keskenään mahdollisimman tasavahvoja. Kaikkia joukkueen pelaajia tulee peluuttaa tasaisesti ottelun aikana.

RIKKEET, KURINPITOTOIMET JA EPÄSELVYYDET OTTELUISSA

Kun pelaaja tekee rikkeen, vihelletään peli poikki ja kerrotaan rikkoneelle pelaajalle katkon syy ja poistetaan ko. vaihdosta. Tilalle tulee seuraava vuorossa oleva pelaaja.

Jos rike on rangaistuslaukauksen arvoinen (esim. läpiajo), peli vihelletään poikki. Tuomari kertoo rikkoneelle pelaajalle rikkeen syyn ja rikkonut pelaaja ohjataan vaihtoon sekä lisäksi suoritetaan rangaistuslaukaus. Rikottu pelaaja siirtyy suorittamaan rangaistuslaukausta. Muut kenttäpelaajat siirtyvät laukauksen suorittajan puoleisen pään maaliviivan tasolle. 

Rangaistuslaukausta suorittavan pelaajan koskettua kiekkoon katsotaan rangaistuslaukaus alkaneeksi ja tällöin muut pelaajat saavat lähteä luistelemaan perään. Peli jatkuu normaalisti epäonnistuneen rangaistuslaukauksen jälkeen ja maalin syntyessä peli jatkuu normaalisti keskialoituksella. Mikäli rangaistuslaukauksen suorittamista ennen, tai aikana kuulutetaan vaihto, niin vaihto toteutetaan välittömästi rangaistuslaukauksen jälkeen.

Rikkonut pelaaja voi osallistua seuraavaan vaihtoonsa normaalisti. Jos joku pelaaja tekee pelin aikana toistuvasti rikkeitä hyödyntäen rangaistuksen puuttumista, tulee pelinohjaajan poistaa pelaaja ottelun loppuajaksi.

KURINPITOTOIMET TOISEN PELAAJAN TAHALLISEEN VAHINGOITTAMISEEN TAI

VAHINGOITTAMISYRITYKSEEN LIITTYVISSÄ TAPAUKSISSA

Mikäli pelaaja syyllistyy ottelun aikana toisen pelaajan tahalliseen vahingoittamiseen tai vahingoittamisen yritykseen, tuomari voi tuomita pelaajalle ottelurangaistuksen. Mikäli pelaaja syyllistyy törkeään toisen pelaajan tahalliseen vahingoittamiseen tai vahingoittamisen yritykseen tai syyllistyy toistamiseen toisen pelaajan tahalliseen vahingoittamiseen tai vahingoittamisen yritykseen, voi ottelun tuominnut tuomari yhdessä turnauspäällikön ja/tai turnaus-sihteerin kanssa langettaa pelaajalle yhden tai kahden ottelun pelikiellon tai sulkea pelaajan pois turnauksesta.

EPÄSELVYYDET OTTELUISSA

Epäselvissä tapauksissa joukkueella on oikeus tehdä kysely ottelun jurylle. Kysely on tehtävä 15 minuutin kuluessa ottelun päättymisestä. Kysely tehdään kirjallisesti, se osoitetaan turnauspäällikölle ja jätetään kisakansliaan.

Kyselystä peritään 150€ käsittelymaksu. Mikäli kysely johtaa toimenpiteisiin, käsittelymaksu palautetaan.

MUUT ASIAT

Turnauksessa noudatetaan yleisön suhteen tapahtumahetken koronarajoituksia, jotka Pohjois-Suomen AVI, pohjoisenalueen jääkiekkoliitto sekä järjestävä seura on asettanut. Ko. ohjeistuksesta tiedotamme turnausviikolla ennen turnauksen alkua.

Mikäli koronaviruspandemian tilanne pakottaa, varaa K-Laser U10-2012 joukkue oikeuden perua turnauksen. Kaikki tässä vaiheessa maksetut turnausmaksut palautetaan ilmoittautuneille.

Mikäli turnauksen suunnitelmien mukainen järjestäminen häiriintyy jonkin muun yllättävän ja ennakoimattoman syyn vuoksi, esimerkiksi jäähallin tekniikan pettämisen vuoksi, varaa K-Laser U10-2012 -joukkue oikeuden muuttaa aikatauluja ja turnausjärjestelyjä tilanteen vaatimalla tavalla.

GameResultsOnline.com
servicedesk@gameresultsonline.com
+358 44 7599 554
© 2024 GameResultsOnline.com