Turnauksessa noudatetaan U9 Leijonaliigaohjeita sekä Suomen Jääkiekkoliiton voimassaolevia kilpailusääntöjä, täydennettynä tässä esitetyillä tarkennuksilla.
Jokaisella ottelutapahtumaan osallistuvalla pelaajalla tulee olla voimassa oleva pelipassi ja vakuutus. Turnausjärjestäjä ei ole vakuuttanut turnauksen pelaajia eikä toimihenkilöitä.
Joukkueissa saa pelata vuonna 2014 sekä sen jälkeen syntyneet pelaajat. Ns. yli-ikäisistä pelaajista on sovittava erikseen ennakkoon turnausjärjestäjän kanssa.
Pelaajien lukumäärä
Pelit pelataan 4+1 vs. 4+1 kokoonpanolla. Mikäli turnaukseen osallistuu samasta seurasta useampia peliryhmiä, tulee peliryhmien olla keskenään mahdollisimman tasavahvoja. Kaikkia joukkueen pelaajia tulee peluuttaa tasaisesti ottelun aikana. Lähtökohtaisesti yksi pelaaja pelaa yhdessä peliryhmässä. Tästä voidaan poiketa ainoastaan sairaustapausten kohdalla ja turnausjärjestäjän luvalla. Pelaajakokoonpanot tulee syöttää Gameresults onlineen viimeistään 16.12.
Pelialue
Kaikki turnauksen pelit pelataan puolikkaalla kentällä. Kenttä jaetaan puoliksi välilaidalla, joka sijoitetaan punaviivalle. Kaukalossa pelataan kahta ottelua samanaikaisesti. Vaihtoaitioina käytetään kentän varsinaisia vaihtoaitioita.
Peliaika
Yksi peli on 26 minuuttia juoksevaa aikaa. Turnauksen johdolla on perustelluista syistä oikeus muuttaa peliaikaa. Mikäli joukkue ei ole jäällä valmiina aloittamaan peliä otteluohjelman mukaisesti, aloitetaan peli viivästyneen joukkueen 5-0 tappioasemasta ja peliaika on viereisen kentän jäljellä oleva peliaika.
Pelaajien vaihtaminen ja vaihtojen pituus
Vaihdot ilmoitetaan summerilla 2 min välein, jolloin peli katkaistaan automaattisesti, välittämättä kentällä olevasta pelitilanteesta. Ottelun pelinohjaaja ratkaisee vaihtoajan aiheuttamat kiistatilanteet itsenäisesti. Pelikelloa ei pysäytetä vaihtojen ajaksi. Vaihdot suoritetaan viivyttelemättä ja pelinohjaaja voi käynnistää pelin vaihdon ollessa kesken, jos katsoo joukkueen tahallisesti viivyttelevän.
Peliväline ja maalit
Turnauksessa käytetään virallista sinistä kiekkoa. Käytössä täysikokoiset maalit.
Pelin käynnistäminen
Peli käynnistetään pelialueen oletetusta keskipisteestä pelin alkaessa ja maalin jälkeen.
Vaihtomerkin jälkeen pelinohjaaja heittää kiekon kentän oletetulle keskialueelle, eikä aloitusta erikseen suoriteta. Jos pelaaja suorittaa kaksi peräkkäistä vaihtoa, tulee hänen käydä vaihtojen välissä vaihtoaitiolla ennen pelin
jatkamista.
Kiekon mennessä laidan yli, pelinohjaaja käynnistää pelin oletetusta ylimenokohdasta.
Maalivahdin sulkiessa kiekon, tuomari viheltää pilliin ja hyökkäävä joukkue siirtyy omalle kenttäpuoliskolle. Maalivahti laittaa kiekon maalin taakse ja ottelu jatkuu.
Maalintekijät ja tilastointi
Ottelut tilastoidaan Gameresultsonline.com-palveluun. Paperisia pöytäkirjoja ei otteluissa täytetä ollenkaan. Tämän vuoksi peliryhmien vahvistetun kokoonpanon tulee vastata jäällä olevaa kokoonpanoa. Muutokset kokoonpanoihin on ilmoitettava turnaustoimistoon viimeistään joukkueen saapuessa paikalle turnauspäivänä.
Pelinohjaus
Turnausjärjestäjä järjestää pelinohjauksen. Pelinohjaajina toimivat kokeneet junioripelinohjaajat ja turnauksen järjestävän joukkueen vanhemmat.
Rangaistukset
Rikkeen sattuessa pelinohjaaja katkaisee pelin ja kertoo rikkeestä virheen tehneelle pelaajalle sekä poistaa hänet ko. vaihdosta. Tilalle tulee seuraava vuorossa oleva pelaaja. Rikkonut pelaaja voi osallistua seuraavaan vaihtoonsa normaalisti. Jos joku pelaaja tekee pelin aikana jatkuvasti rikkeitä hyödyntäen rangaistuksen puuttumista, tulee pelinohjaajan poistaa pelaaja ottelun loppuajaksi. Useista törkeistä rikkeistä turnausjärjestäjä voi poista pelaajan turnauksesta.
Pelitapa
Alkusarjoissa kaikki joukkueet pelaavat yhden ottelun toisiaan vastaan. Jokaiselle joukkueelle tulee alkusarjassa neljä ottelua. Lisäksi joukkueille tulee yksi sijoitusottelu.
Epäselvyydet otteluissa
Epäselvissä tapauksissa joukkueella on oikeus tehdä kysely ottelun jurylle. Kysely on tehtävä 15 minuutin kuluessa ottelun päättymisestä. Kysely tehdään kirjallisesti, se osoitetaan turnauspäällikölle.
Kyselystä peritään 150€ käsittelymaksu.
Mikäli kysely johtaa toimenpiteisiin, käsittelymaksu palautetaan.
Turnauksen otteluiden jury:
- Turnauspäällikkö/järjestävän joukkueen edustaja
- asianosaisten joukkueiden joukkueenjohtajat
Palkitseminen
Kaikki pelaajat palkitaan osallistujamitalein sekä kolme parasta joukkuetta pokaalilla. Turnauksen kaikki joukkueet palkitaan jäällä tai pukukoppikäytävällä turnausjärjestäjän toimesta viimeisen pelin päätteeksi. Jokaisesta joukkueesta palkitaan valmentajien valitsema turnaustsemppari, joka on vahvistettava turnauspäällikölle viimeisen pelin alkaessa.
Viimeisen pelin jälkeen pelaajien ja toimihenkilöiden tulee ryhmittyä reippaasti palkintojen jakoa varten jäälle tai pukukoppikäytävälle.
Jokaisen pelin jälkeen joukkueet vaihtavat tsemppariviirin - tai kiekon peliryhmien kesken. Tämän tulee tapahtua ripeästi, sillä peliin on aikataulutettu 30 minuuttia.
Pisteet ja sijoitus turnauksessa
Pisteet voitosta 2, pisteet tasapelistä 1, pisteet tappiosta 0. Alkulohkon pelit voivat päättyä tasan.
Sijoitusotteluiden päättyessä tasan varsinaisen peliajan jälkeen, jatketaan välittömästi voittomaalikilpailulla. Voittomaalikilpailussa käytetään Suomen Jääkiekkoliiton kilpailusääntöjä seuraavin poikkeuksin. Voittomaalikisan aloittaa otteluohjelmaan merkitty vierasjoukkue. Ensin nimetään kummastakin joukkueesta kolme laukaisijaa voittomaalikisaan. Jos tulos kolmen pelaajaparin jälkeen on tasan, jatketaan "kerrasta poikki" periaatteella pari kerrallaan. Ottelu ratkeaa, kun toisen joukkueen pelaaja onnistuu maalinteossa ja parinsa ei.
Jos kaksi tai useampia joukkuetta päätyy alkulohkossa tasapisteisiin, ratkaistaan näiden keskinäinen sijoitus seuraavassa järjestyksessä:
1) Pisteet
2) Keskinäisten otteluiden pisteet
3) Lohkon otteluiden maaliero
4) Lohkon otteluiden tehdyt maalit
5) Arpa
Mahdolliset muutokset
Turnauksen järjestäjällä on oikeus muuttaa otteluohjelmaa ja aikatauluja, jos erityiset syyt niin vaativat. Mahdollisista muutoksista ilmoitetaan viipymättä osallistuville joukkueille.