TURNAUSSÄÄNNÖT
Yleistä
- Turnauksessa noudatetaan Suomen Jääkiekkoliiton U11 sääntöjä yhdessä näiden turnaussääntöjen kanssa.
- Jokaisella ottelutapahtumaan osallistuvalla pelaajalla on oltava lisenssi ja vakuutus. Turnausjärjestäjä ei ole vakuuttanut turnauksen pelaajia eikä toimihenkilöitä.
Pelaajat
- Joukkueissa saa pelata vuonna 2014 sekä sen jälkeen syntyneet pelaajat. Ennen vuotta 2014 syntyneistä pelaajista on sovittava erikseen turnausjärjestäjän kanssa.
- Pelit pelataan 5+1 vs. 5+1 kokoonpanolla.
- Lähtökohtaisesti yksi pelaaja pelaa yhdessä peliryhmässä, pois lukien maalivahdit. Tästä voidaan poiketa ainoastaan sairaustapausten kohdalla.
- Jos peliryhmän koko on enemmän kuin 12 pelaajaa, tulee tämä erikseen ilmoittaa järjestäjälle osallistumismitalien oikean määrän varmistamiseksi
Pelialue
- Turnauksen pelit pelataan kokonaisella kentällä.
- Jäänajo suoritetaan joka toisen pelin jälkeen
Pelitapa
AAA -sarja
- Alkusarjoissa kaikki saman lohkon joukkueet pelaavat yhden ottelun toisiaan vastaan. Jokaiselle joukkueelle tulee alkusarjassa kolme ottelua. Lisäksi joukkueille tulee yksi välisarjan ottelu ja sijoitusottelu.
- Turnauksessa pelataan finaalipelit, joissa pelaavat lohkojen parhaiten sijoittuneet
AA- sarja
- Alkusarjoissa kaikki saman lohkon joukkueet pelaavat yhden ottelun toisiaan vastaan. Jokaiselle joukkueelle tulee alkusarjassa kaksi ottelua. Jatkopelit pelataan lohkossa samalle sijoitukselle tulleiden kesken. Jatkopelejä tulee kaikille kolme, varsinaisia sijoitusotteluita ei ole, sijoitukset ratkeavat jatkopelien tulosten mukaan
Peliaika
- Yksi peli on 2 x 15 minuuttia tehokasta peliaikaa, peliaika maksimissaan 45 minuuttia
- Turnauksen johdolla on perustelluista syistä oikeus muuttaa peliaikaa.
- Mikäli joukkue ei ole jäällä valmiina aloittamaan peliä otteluohjelman mukaisesti, aloitetaan peli viivästyneen joukkueen 2-0 tappioasemasta.
Peliväline ja maalit
- Turnauksessa käytetään virallista mustaa kiekkoa.
- Käytössä täysikokoiset maalit.
Maalintekijät ja tilastointi
- Ottelut tilastoidaan reaaliaikaisesti Gameresultsonline.com-palveluun.
- Paperisia pöytäkirjoja ei otteluista täytetä.
- Peliryhmien vahvistetun kokoonpanon tulee vastata jäällä olevaa kokoonpanoa, jotta pöytäkirjan täyttäminen sähköisesti onnistuu.
- Maalintekijä voidaan merkitä ainoastaan, jos kentällä oleva pelinumero ja pelaaja löytyvät listoilta.
- Muutokset kokoonpanoihin on ilmoitettava turnaustoimistoon viimeistään joukkueen saapuessa turnauspäivänä.
Rangaistukset
- Rikkeen sattuessa tuomari katkaisee pelin ja kertoo rikkeestä virheen tehneelle pelaajalle.
- Rikkeestä annetaan yhden minuutin jäähy.
Tuomarit
- Järjestävä joukkue hankkii peleihin tuomarit.
Maalierot
- Mikäli jossakin vaiheessa ottelun aikana syntyy 15 maalin ero, ei pöytäkirjaan merkitä 15 maalin eron jälkeen synyneitä maaleja, peli pelataan loppuun muuten normaalisti
Palkitseminen
- Kaikki pelaajat palkitaan osallistujamitalein sekä kolme parasta joukkuetta / sarja pokaalilla.
- Turnauksen kaikki joukkueet palkitaan jäällä tai pukukoppikäytävällä turnausjärjestäjän toimesta viimeisen pelin päätteeksi.
- Jokaisesta joukkueesta palkitaan valmentajien valitsema turnaustsemppari, joka on vahvistettava turnaustoimistoon viimeisen pelin alkaessa.
- Viimeisen pelin jälkeen pelaajien ja toimihenkilöiden tulee ryhmittyä reippaasti palkintojen jakoa varten jäälle tai pukukoppikäytävälle.
- Jokaisen pelin jälkeen joukkueet vaihtavat tsemppariviirin - tai kiekon peliryhmien kesken. Tämän tulee tapahtua ripeästi, sillä peliin on aikataulutettu 45 minuuttia.
Pisteet ja sijoitus turnauksessa
- Pisteet voitosta 2, pisteet tasapelistä 1, pisteet tappiosta 0. Alkulohkon pelit voivat päättyä tasan.
- Sijoitusotteluiden päättyessä tasan varsinaisen peliajan jälkeen, jatketaan välittömästi voittomaalikilpailulla.
- Voittomaalikilpailussa käytetään Suomen Jääkiekkoliiton kilpailusääntöjä seuraavin poikkeuksin:
- Voittomaalikisan aloittaa otteluohjelmaan merkitty vierasjoukkue.
- Ensin nimetään kummastakin joukkueesta kolme laukaisijaa voittomaalikisaan.
- Jos tulos kolmen pelaajaparin jälkeen on tasan, jatketaan "kerrasta poikki" periaatteella pari kerrallaan.
- Ottelu ratkeaa, kun toisen joukkueen pelaaja onnistuu maalinteossa ja parinsa ei.
- Jos kaksi tai useampia joukkuetta päätyy lohkossa tasapisteisiin, ratkaistaan näiden keskinäinen sijoitus seuraavassa järjestyksessä:
1. Pisteet
2. Lohkon otteluiden maaliero
3. Lohkon otteluiden tehdyt maalit
4. Keskinäisten otteluiden pisteet
5. Keskinäisten otteluiden maaliero
6. Keskinäisten otteluiden tehdyt maalit
7. Arpa
Mahdolliset muutokset
- Turnauksen järjestäjällä on oikeus muuttaa otteluohjelmaa ja aikatauluja, jos erityiset syyt niin vaativat.
- Mahdollisista muutoksista ilmoitetaan viipymättä osallistuville joukkueille.