Turnaukseen osallistuu kymmenen joukkuetta, jotka on jaettu kahteen viiden joukkueen lohkoon. Kummassakin lohkossa (A ja B) pelataan yksinkertainen sarja. Tämän jälkeen lohkojen viidenneki sijoittuneet keskenään sijoitusottelun sijoista 9-10, neljänneksi sijoittuneet sijoista 7–8, kolmanneksi sijoittuneet sijoista 5–6, lohkojen toiseksi sijoittuneet pelaavat pronssiottelussa ja lohkojen voittajat turnauksen finaalissa.
Turnauksessa noudatetaan SJL:n Leijonaliigasääntöjä yhdessä näiden turnaussääntöjen kanssa. Ottelut pelataan ⅓ kentällä sinisellä kiekolla. Kotijoukkueeksi merkityn joukkueen maali on ⅓ kentällä toimitsija-aition puoleisessa päädyssä ja vierasjoukkueen maali on vaihtoaitioiden puoleisessa päädyssä. Puolia ei vaihdeta.
Otteluun merkitty kotijoukkue pelaa tummalla ja vierasjoukkue vaalealla paidalla. Joukkueet voivat keskinäisellä sopimuksella poiketa tästä säännöstä, poikkeuksista sovittava vähintään 20min ennen pelin alkua.
Ottelut pelataan 3 vs 3 kenttäpelaajalla sekä maalivahdilla normaalikokoisiin maaleihin.
Joukkueiden tulee olla hyvissä ajoin valmiina ennen oman ottelun alkua. Kunkin joukkueen on oltava valmiina odottamassa kentälle pääsyä 5 minuuttia ennen ottelun alkamisaikaa. Pelien jälkeen suoritetaan loppukättelyt ja tsempparikiekon vaihto. Tämän jälkeen joukkueet siirtyvät pois kentältä ja seuraavien otteluiden joukkueet voivat tulla kentälle.
Pelinohjaajat
Turnauksen tuomariston muodostavat pääsääntöisesti Salamat-16 -joukkueen vanhemmat. Ottelut tuomitaan yhdellä tuomarilla.
Pelin käynnistäminen
Peli käynnistetään pelialueen oletetusta keskipisteestä pelin ja erän aluksi. Maalin jälkeen aloitetaan pisteeltä, kun molempien joukkueiden ensimmäiset pelaajat ovat valmiina aloittamaan. Vaihtomerkin jälkeen pelinohjaaja sijoittaa kiekon vaihtoaitioista kartsottuna kentän toiselle puolelle. Jos pelaaja suorittaa kaksi peräkkäistä vaihtoa, tulee hänen käydä vaihtojen välissä vaihtoaitiolla ennen pelin jatkamista. Maalivahdin sulkiessa kiekon, pelinohjaaja määrää hyökkäävän joukkueen riittävän pitkälle etäisyydelle puolustavan joukkueen maalista, jotta puolustava joukkue voi käynnistää pelin.
Ottelun kesto, vaihdon pituus
Ottelu kestää 24 minuuttia suoraa aikaa. Vaihdot osoitetaan summerilla tai kuuluttamalla 2 minuutin välein, jolloin peli katkaistaan automaattisesti välittämättä tilanteesta. Kelloa ei pysäytetä vaihtojen ajaksi. Ottelun tuomari ratkaisee vaihtoajan aiheuttamat kiistatilanteet itsenäisesti.
Rangaistukset
Kun pelaaja tekee rikkeen, vihelletään peli poikki ja kerrotaan rikkoneelle pelaajalle katkon syy ja poistetaan hänet ko. vaihdosta. Tilalle tulee seuraava vuorossa oleva pelaaja. Rikkonut pelaaja voi osallistua seuraavaan vaihtoonsa normaalisti. Virheiden toistuessa tuomarilla on oikeus poistaa pelaaja ottelusta.
Tasapuolinen peluuttamispakko ottelussa
Kaikkia peliryhmän pelaajia tulee peluuttaa tasaisesti ottelun aikana. Osallistuvien joukkueiden on muodostettava mahdollisimman tasaväkiset peliryhmät.
Sijoitusten määräytyminen
Turnauksen alkupelit pelataan lohkoissa. Jatkopelien vastustajat määräytyvät lohkon sijoitusten mukaan.
Alkulohkojen otteluissa pisteet määräytyvät seuraavasti:
2 pistettä ottelun voitosta
1 piste tasapelistä
0 pistettä ottelun häviöstä
Kahden tai useamman joukkueen ollessa tasapisteissä, lohkon sijoituksen ratkaisee:
1. lohkon otteluiden maaliero, 2. lohkon otteluiden tehdyt maalit, 3. keskinäisten otteluiden pisteet, 4. keskinäisten otteluiden maaliero, 5. keskinäisten otteluiden tehdyt maalit, 6. arpa.
Arvonnan suorittaa turnaustoimisto, molempien joukkueiden edustajan läsnä ollessa.
Sijoitusottelun päättyessä tasan suoritetaan voittomaalikilpailu kolmella pelaajalla. Aloitusvuoron ratkaisee arpa. Ellei ratkaisua löydy, jatketaan pelaajapari kerrallaan ratkaisuun asti. Laukauksen suorittaa aina eri pelaaja. Jos ratkaisua ei ole syntynyt joukkueen kaikkien kenttäpelaajien suoritettua laukauksen, aloitetaan uusi kierros samassa järjestyksessä kuin aiemmin.
Turnauksen jury ja vastalauseet
Turnauksen juryn muodostaa turnauspäällikkö, ottelun tuomari ja osallisena olevien joukkueiden joukkueenjohtajat. Vastalause tulee jättää kirjallisena 10 minuutin kuluessa pelin päättymisestä. Vastalausemaksu on 100 euroa, joka palautetaan sen jälkeen, mikäli vastalause on todettu aiheelliseksi.
Palkinnot
Jokainen pelaaja saa mitalin ja 3 parasta peliryhmää pokaalin, lisäksi jokaisesta joukkueesta yksi pelaaja saa turnauksen tsempparipalkinnon.