Turnauksessa noudatetaan U10 Leijonaliigaohjeita sekä Suomen Jääkiekkoliiton voimassaolevia kilpailusääntöjä, täydennettynä tässä esitetyillä tarkennuksilla. http://www.finhockey.fi/kilpailutoiminta/kilpailusaannot/
Jokaisella ottelutapahtumaan osallistuvalla pelaajalla tulee olla voimassa oleva pelipassi ja vakuutus. Turnausjärjestäjä ei ole vakuuttanut turnauksen pelaajia eikä toimihenkilöitä. Peliryhmässä saa pelata vuonna 2015 sekä sen jälkeen syntyneet pelaajat. Ns. yli-ikäisistä pelaajista on sovittava erikseen turnausjärjestäjän kanssa.
Pelaajien lukumäärä
Pelit pelataan 4+1 vs. 4+1 kokoonpanolla. Kaikkia peliryhmän pelaajia tulee peluuttaa tasaisesti ottelun aikana. Lähtökohtaisesti yksi pelaaja pelaa yhdessä peliryhmässä. Tästä voidaan poiketa ainoastaan maalivahdin loukkaantuessa. Jos peliryhmän koko on enemmän kuin 10 pelaajaa, tulee tämä erikseen ilmoittaa järjestäjälle osallistumismitalien oikean määrän varmistamiseksi.
Ottelut
Otteluissa kotijoukkueeksi merkitty joukkue pelaa tummilla pelipaidoilla ja vierasjoukkue vaaleilla.
Ennen jokaista peliä peliryhmät vaihtavat tsemppariviirin - tai kiekon peliryhmien kesken.
Turnauksessa käytetään virallista mustaa kiekkoa. Käytössä täysikokoiset maalit.
Pelialue
Kaikki turnauksen pelit pelataan puolikkaalla kentällä. Kenttä jaetaan puoliksi välilaidalla, joka sijoitetaan punaviivalle. Kaukalossa pelataan kahta ottelua samanaikaisesti. Vaihtoaitioina käytetään kentän varsinaisia vaihtoaitioita. Otteluissa kotijoukkueiksi merkityt joukkueet ovat vaihtoaitioissa keskialueella ja vierasjoukkueiksi merkityt vaihtoaitioiden päädyissä.
Peliaika
Yksi peli on 30 minuuttia juoksevaa aikaa. Turnauksen johdolla on perustelluista syistä oikeus muuttaa peliaikaa. Mikäli peliryhmä ei ole jäällä valmiina aloittamaan peliä otteluohjelman mukaisesti, aloitetaan peli viivästyneen peliryhmän 5-0 tappioasemasta ja peliaika on viereisen kentän jäljellä oleva peliaika. Peliryhmän tulee olla 5 minuuttia ennen aikataulutettu aikaa järjestäytyneenä pukukoppikäytävälle vaihtoaitioiden taakse.
Pelaajien vaihtaminen ja vaihtojen pituus
Vaihdot ilmoitetaan summerilla 2 min välein, jolloin peli katkaistaan automaattisesti. Pelikelloa ei pysäytetä vaihtojen ajaksi. Vaihdot suoritetaan viivyttelemättä. Mikäli peliryhmässä ei ole täysiä kentällisiä tai pelaaja jatkaa vaihdon yhteydessä muusta syystä, on pelaajan käytävä oman vaihtoaition luona ennen pelaamisen jatkamista.
Pelin käynnistäminen
Peli käynnistetään pelialueen oletetusta keskipisteestä pelin alkaessa ja maalin jälkeen. Maalivahdin sulkiessa kiekon, tuomari viheltää pilliin ja hyökkäävä joukkue siirtyy omalle kenttäpuoliskolle. Maalivahti laittaa kiekon peliin ja ottelu jatkuu. Kiekon mennessä keskilaidan yli aloitus pelialueen keskeltä, maalin takaa tai kulmauksesta, riippuen pelitilanteesta.
Viiden maalin ero
Toisen joukkueen ollessa vähintään viiden maalin johdossa voi tappiolla oleva joukkue ottaa jäälle viidennen kenttäpelaajan. Maalieron kaventuessa neljään peliä jatketaan tasakentällisin.
Maalintekijät ja tilastointi
Ottelut tilastoidaan reaaliaikaisesti Gameresultsonline.com-palveluun. Paperisia pöytäkirjoja ei otteluissa täytetä ollenkaan. Tämän vuoksi peliryhmien vahvistetun kokoonpanon tulee vastata jäällä olevaa kokoonpanoa. Maalintekijä voidaan merkitä ainoastaan, jos kentällä oleva pelinumero ja pelaaja löytyvät listoilta. Muutokset kokoonpanoihin on ilmoitettava järjestäjälle viimeistään joukkueen saapuessa paikalle turnauspäivänä.
Pelinohjaus
HC Nokia järjestää pelinohjauksen.
Rangaistukset
Rikkeen sattuessa pelinohjaaja katkaisee pelin ja kertoo rikkeestä virheen tehneelle pelaajalle. Toistuvasta tai selvästi tahallisesta rikkeestä pelaaja poistetaan kentältä loppuvaihdon ajaksi. Loppuvaihdon ajaksi rangaistu joukkue vaihtaa kentälle toisen pelaajan.
Pelitapa
Alkusarjoissa kaikki peliryhmät pelaavat yhden ottelun toisiaan vastaan. Tämän jälkeen on sijoitusottelut. Kaikille joukkueille tulee 4 alkusarjan ottelua ja 1 sijoitusottelu.
Palkitseminen
Kaikki pelaajat palkitaan osallistujamitalein sekä kolme parasta peliryhmää pokaalilla. Turnauksen finaali-ottelun jälkeen sijoille 1. Ja 2. Sijoittuneet peliryhmät palkitaan jäällä pokaalein ja osallistujamitalein turnausjärjestäjän toimesta, lisäksi jaetaan valmentajien valitsemille pelaajille tsempparipalkinnot.
Sijoilla 3.-10. Sijoittuneille peliryhmille toimitetaan osallistujamitalit ja tsempparipalkinnot, sekä lisäksi 3. Sijoittuneelle peliryhmälle pokaali.
Pisteet ja sijoitus turnauksessa
Pisteet voitosta 2, pisteet tasapelistä 1, pisteet tappiosta 0. Alkulohkon pelit voivat päättyä tasan.
Sijoitusotteluiden päättyessä tasan varsinaisen peliajan jälkeen, jatketaan välittömästi voittomaalikilpailulla. Voittomaalikilpailussa käytetään Suomen Jääkiekkoliiton kilpailusääntöjä seuraavin poikkeuksin. Voittomaalikisan aloittaa otteluohjelmaan merkitty vierasjoukkue. Ensin nimetään kummastakin joukkueesta kolme laukaisijaa voittomaalikisaan. Jos tulos kolmen pelaajaparin jälkeen on tasan, jatketaan "kerrasta poikki" periaatteella pari kerrallaan. Ottelu ratkeaa, kun toisen joukkueen pelaaja onnistuu maalinteossa ja parinsa ei.
Jos kaksi tai useampia joukkuetta päätyy lohkossa tasapisteisiin, ratkaistaan näiden keskinäinen sijoitus seuraavassa järjestyksessä:
1. Pisteet
2. Keskinäisten otteluiden pisteet
3. Keskinäisten otteluiden maaliero
4. Keskinäisten otteluiden tehdyt maalit
5. Lohkon otteluiden maaliero
6. Lohkon otteluiden tehdyt maalit
7. Arpa
Mahdolliset muutokset
Turnauksen järjestäjällä on oikeus muuttaa otteluohjelmaa ja aikatauluja, jos erityiset syyt niin vaativat. Mahdollisista muutoksista ilmoitetaan viipymättä osallistuville joukkueille.