Turnaus pelataan SJL JUNIORISÄÄNNÖIN JA –OHJEISTUKSIN sekä SJL KILPAILUSÄÄNNÖIN.
Pelaajien lukumäärä
Pelit pelataan 4+1 vs. 4+1 kokoonpanolla.
Pelialue
Kaikki turnauksen pelit pelataan puolikkaalla kentällä. Kenttä jaetaan puoliksi helposti purettavalla ja siirrettävällä välilaidalla, joka sijoitetaan punaviivalle. Kaukalossa pelataan kahta ottelua samanaikaisesti. Vaihtoaitioina käytetään kentän varsinaisia vaihtoaitioita.
Peliaika
Yksi peli on 24 minuuttia suoraa aikaa. Turnauksen johdolla on perustelluista syistä oikeus muuttaa peliaikaa.
Pelipaidat
Kotijoukkueet pelaavat tummassa pelipaidassa ja vierasjoukkue vaaleassa pelipaidassa.
Peliväline ja maalit
Turnauksessa käytetään mustaa kiekkoa. Käytössä isot maalit.
Pelaajien vaihtaminen, peluuttaminen ja vaihtojen pituus
Vaihdot ilmoitetaan summerilla 2 min välein, jolloin peli katkaistaan automaattisesti, välittämättä kentällä olevasta pelitilanteesta. Ottelun pelinohjaaja ratkaisee vaihtoajan aiheuttamat kiistatilanteet itsenäisesti. Pelikelloa ei pysäytetä vaihtojen ajaksi. Vaihdot suoritetaan leijonaliigan mukaisesti ns. lentävällä vaihdolla. Mikäli pelaaja jää kentälle tulee hänen käydän vaihtoaition laidan kautta voidakseen jatkaa peliä seuraavassa vaihdossa.
Pelaajia tulee peluuttaa tasaisesti.
Vaihtosummerin jälkeen pelinohjaaja aloittaa pelin kentän oletetun keskiviivan kohdalta lähempänä kauimmaista laitaa asettamalla kiekon jäähän.
Pelin käynnistäminen
Maalivahdin sulkiessa kiekon, tuomari viheltää pilliin ja hyökkäävä joukkue siirtyy omalle kenttäpuoliskolle. Maalivahti laittaa kiekon maalin taakse ja ottelu jatkuu. Otteluiden alussa sekä maalien jälkeen peli jatkuu aloituksella pelialueen keskeltä. Tuomarin viheltämän pelikatkon jälkeen peli jatkuu kiekon pitäneen joukkueen toimesta neutraalista paikasta.
Kiekon mennessä keskilaidan yli hyökkäävän pelaajan toimesta jatkuu peli puolustavan joukkueen toimesta maalin takaa. Kiekon mennessä keskilaidan yli puolustavan pelaajan toimesta jatkuu peli puolustavan joukkueen kulmasta hyökkääjän toimesta.
Otteluiden vaihto ja aloittaminen
Otteluaikataulu on tiukka, joten joukkueiden tulee olla pelin alkaessa paikalla. Noudattehan otteluaikatauluja.
Maalintekijät ja tilastointi
Otteluissa kuulutetaan maalintekijät ja maalintekijät myös merkitään pöytäkirjaan. Joukkueet huolehtivat maalintekijöiden oikeellisuudesta ja ilmoittavat tarvittaessa korjaukset otteluiden aikana. Sähköisiin ja paperisiin asiakirjoihin ei tehdä muutoksia peliajan jälkeen.
Pelaajan poistaminen ottelusta ja turnauksesta
Mikäli pelaaja syyllistyy ottelussa toistuvasti toista pelaajaa vahingoittaviin tekoihin tai yksittäiseen tarkoitukselliseen toista pelaajaa vahingoittavaan tai loukkaavaan, ns. ison rangaistuksen arvoiseen tekoon, voidaan pelaaja poistaa ottelusta pelinohjaajan päätöksellä. Turnauksen jury arvioi jokaisen ulosajoon johtaneen rikkeen vakavuuden ja tekee päätöksen mahdollisista lisärangaistuksista. Mahdollisten lisärangaistusten suuruutta määrittäessä huomioidaan myös pelaajan mahdolliset edelliset rikkeet turnauksen aikana. Lisärangaistusten suuruus on yhden ottelun pelikiellosta aina turnauksesta poistamiseen asti.
Turnauksessa noudatetaan lisäksi Jääkiekkoliiton ohjeita epäasiallisen käytöksen osalta.
Palkinnot
Kaikki pelaajat palkitaan mitalein ja turnauksen kolme parasta pokaalilla. Lisäksi jokaisessa pelissä jaetaan tsemppparipalkinnot molemmille joukkueille. Turnauksessa joukkueet voivat sopia otteluissa vaihdettavista tsemppariviireistä - ja kiekoista keskenään.
Pelinohjaus, tuomitseminen, jury
Harjun Kiekko järjestää pelinohjauksen ja online-pöytäkirjan.
Turnauksen vastalauseet käsittelee turnauksen jury, jonka päätös on lopullinen. Vastalausemaksu 100,00 EUR, joka palautetaan, jos vastalause hyväksytään. Ottelutapahtumia koskeva vastalause on tehtävä 10 minuutin kuluessa ottelun päättymisestä. Vastalauseen allekirjoittaa joukkueenjohtaja.
Juryn muodostavat turnauspäällikkö, järjestävän seuran vastuuvalmentaja ja saatavilla olevat pelinohjaajat.
Rangaistukset
Rikkeen sattuessa pelinohjaaja katkaisee pelin ja kertoo rikkeestä virheen tehneelle pelaajalle. Toistuvasta tai selvästi tahallisesta virheestä pelaaja poistetaan kentältä loppuvaihdon ajaksi ja korvaava pelaaja tulee kentälle, kuten leijonaliigan sääntöjen mukaan.
Pisteet ja sijoitus turnauksessa
Pisteet voitosta 2, pisteet tasapelistä 1, pisteet tappiosta 0.
Jos kaksi tai useampia joukkuetta päätyy lohkossa tasapisteisiin, ratkaistaan näiden keskinäinen sijoitus seuraavassa järjestyksessä:
1) Pisteet
2) Keskinäisten otteluiden pisteet
3) Lohkon otteluiden maaliero
4) Lohkon otteluiden tehdyt maalit
5) Alkusarjan pelit, pisteet, keskinäiset ottelut, lohkojen maaliero, lohkon otteluiden tehdyt maalit
6)Arpa
Pukukoppikäytävät ja katsomo
Pukukoppikäytävillä saa oleskella ainoastaan pelaajat ja joukkueiden toimihenkilöt. Vanhempien paikka on katsomossa ja jäähallin puolella.