HALLITURNAUKSEN SÄÄNNÖT 2025
1. YLEISTÄ
Halliturnaukseen saavat osallistua vain pelaajat, jotka ovat osallistuneet
ulkojääsarjaan. Pelaaja saa osallistua halliturnaukseen vain yhdessä
joukkueessa ja ikäluokassa.
Otteluohjelma löytyy turnausjulkaisusta sekä korttelikiekon
sivustolta/tulospalvelusta.
Pelit pelataan täysin Leijona-liigan säännöillä. Kaukalossa pelataan
pitkittäissuunnassa kahta puolen kentän peliä kerrallaan, jotka aloitetaan
yhtä aikaa. Kentällä pelaa yhtä aikaa kustakin joukkueesta viisi
kenttäpelaajaa ja maalivahti.
Poikkeuksena selkeä pelitilanne rike, kts. kohta 6. tuomarit ja
rangaistukset.
2017 ja 2018 (ja nuoremmat) -ikäluokat pelaavat sinisellä kiekolla. 2015
ja 2016 ikäluokat käyttävät mustaa kiekkoa.
2015 ikäluokan sijoitusottelut pelataan koko kentällä Leijona-liigan
säännöillä. Paitsiot, henkilökohtaiset rangaistukset ja pitkät kiekot eivät
ole voimassa.
Joukkueiden on ehdottomasti peluutettava kaikkia pelaajia
tasaisesti. Pelaajia ei saa jakaa puolustajiin ja hyökkääjiin niin,
että peliaika jakautuu niiden kesken epätasaisesti. Kukin ottelu
pelataan yhdellä maalivahdilla. Maalivahtia ei saa korvata
kenttäpelaajalla, paitsi mahdollisen loukkaantumisen takia.
Aikalisän käyttö ei ole mahdollista.
Turnauksen järjestävistä joukkueista HPK U10 ja U9 vastaa ajanotosta,
kuulutuksista, ottelutulosten kirjaamisesta, maalien siirrosta jäälle sekä
laitojen purkamisesta ja kokoamisesta.
2. VARUSTEET
Pakollisia varusteita ovat kypärä sekä kaula- ja kasvosuojus. Kypärän
kiinnitykseen valmistajan tarkoittamalla tavalla on kiinnitettävä erityistä
huomiota.
3. PELIAIKA
Ottelun peliaika on pelikatkot mukaan lukien 1 x 25 minuuttia. Vaihdot
ovat puolentoista minuutin mittaisia.
Kaikissa puolen kentän otteluissa puolentoista minuutin vaihdot tehdään
kummassakin pelissä yhtä aikaa.
Ajanottaja ilmoittaa kuuluttamalla vaihdosta (CCM kaukalo
”VAIHTO”/Sportia kaukalo ”AIKA”). Vaihdon jälkeen ajanotto seuraavaan
vaihtoon alkaa katkon jälkeisestä aloituksesta.
2015 - ikäluokassa sijoitusotteluiden viimeinen minuutti ja finaalissa kaksi
viimeistä minuuttia ovat tehokasta peliaikaa. Mikäli viimeinen / kaksi
viimeistä minuuttia alkavat pelikatkon aikana, pysäytetään kello ja
ajanotto jatkuu, kun seuraava aloitus on suoritettu.
Kokokentän peleissä vaihto ilmoitetaan aina, kun tuomari puhaltaa pelin
poikki vaihdon kestettyä yli minuutin.
4. TASAPISTEET
Mikäli sarjassa kahdella/useammalla joukkueella on sama pistemäärä,
ratkaisee paremmuuden:
1. Keskinäisten otteluiden pisteet
2. Keskinäisten otteluiden maaliero
3. Lohkon otteluiden maaliero
4. Lohkon tehtyjen maalien määrä
4. arpa
Jos sijoitusottelut päättyvät tasapeliin, järjestetään voittomaalikilpailu
(vastaava suoritus kuin rangaistuslaukauksessa) ”yhdestä poikki”
periaatteella. Joukkueista laukoo kilpailussa aina uusi pelaaja – mikäli
ratkaisua ei synny, kierros alkaa uudestaan samassa järjestyksessä.
5. TOIMITSIJAT JA PÖYTÄKIRJAT
Kotijoukkue (otteluparista ensin mainittu) noutaa ennen ottelua
pöytäkirjan turnaustoimistosta ja täyttää sen perustiedot ennen peliä.
Kotijoukkue pitää pöytäkirjaa ja välittömästi ottelun jälkeen ilmoittaa
tuloksen toimitsija-aitioon sekä toimittaa pöytäkirjan turnaustoimistoon.
Finaaleissa alkusarjan voittanut/paremmin sijoittunut joukkue toimii
kotijoukkueena.
HPK U10 ja U9 – joukkueiden vanhemmat käyttävät pelikelloja.
Joukkueista vain kaksi vetäjää on pelin aikana pelaaja-aitiossa.
Vanhemmat seuraavat pelejä katsomosta.
6. TUOMARIT JA RANGAISTUKSET
Kaikkien ikäluokkien otteluissa on pelinohjaajana pääsääntöisesti
Hämeenlinnan Jääkiekkotuomarit ry:n tuomari, juniorituomarikokelas tai
raadin jäsen.
RANGAISTUKSET
Leijona-liigan säännöillä puolella kentällä pelattaessa pelaajan rikkeestä ei
tuomita rangaistusta. Peli puhalletaan poikki ja selvitetään pelaajille
pelikatkon syy. Toistuvasti rikkonut pelaaja korvataan seuraavan vaihdon
pelaajalla.
Tavoitteena tuomarille/pelinohjaajalle olisi, että mikäli pelaajaa, jonka
joukkueella on kiekko halussaan, rikotaan ja he eivät sitä rikkeen vuoksi
menetä, niin kyseinen tilanne annettaisiin pelata loppuun, ja vasta kun
tilanteessa rikkonut joukkue on saanut kiekon haltuunsa tai syntyy muu
pelikatko, niin tässä vaiheessa rikkoneelle pelaajalle kerrotaan rike ja
opastetaan asiassa. Tuomari/pelinohjaaja voi nostaa pelin aikana käden
pystyyn siirretyn rangaistuksen merkiksi.
Pelaajille tulisi opettaa, että kaikki vastustajan vartaloon, jalkoihin ja
käsiin kohdistuva mailahäirintä on kiellettyä, ja mailaa tulee käyttää
ainoastaan kiekon pelaamiseen/tavoitteluun, jään suunnasta tuleva
kiekkoon ja lapaan kohdistuva ”mailapaine” on luonnollisesti sallittua.
Toistuvasti vastustajaa vaarallisesti ja TAHALLISESTI rikkova pelaaja
poistetaan ottelusta – tarkoittaa vaarallista/kohtuuttoman kovaa peliä =
taklaukset, väkivaltaisuus, huitominen, muu vastustajan turvallisuudesta
piittaamaton tekeminen, joka aiheuttaa loukkaantumisen tai selvän
loukkaantumisriskin sekä epäurheilijamainen, huono käyttäytyminen.
Mikäli sääntöjen vastainen yksittäinenkin teko on tahallinen ja aiheuttaa
rikotun pelaajan loukkaantumisen, niin rikkonut pelaaja poistetaan
kyseisestä ottelusta.
Mikäli joukkueen toimihenkilö/peluuttaja syyllistyy epäasialliseen tai
huonoon käytökseen, hänet poistetaan yhden varoituksen jälkeen
ottelusta. Mikäli käytös on erityisen törkeää/sopimatonta, niin erillistä
varoitusta ei tarvita.
Aiemmista kausista poiketen, tuodaan uutena sääntönä kaikkiin
ikäluokkiin tilanne, jossa läpiajossa olevaa pelaajaa (vain maalivahti/tyhjä
maali vastassa) rikotaan takaapäin siten, että pelaajalta viedään
maalintekotilanne pois. Tällaisesta tilanteesta tuomitaan
rangaistuslaukaus, jonka suorittaa tilanteessa rikottu pelaaja.
Tällä säännöllä säilytetään juuri rikotun pelaajan mahdollisuus
maalintekoon. Rangaistuslaukaustilanteessa pikkukentän otteluissa
laukausta suorittava pelaaja lähtee laukaukseen pelialueen
kuvitteellisesta keskipisteestä ja muut pelaajat lähtevät kiekon liikuttua
paikoiltaan “takaa-ajoon” rikotun joukkueen kuvitteellisen maaliviivan
tasalta. Pitkän kentän otteluissa “takaa-ajoon” lähdetään takasiniviivan
takaa paikoiltaan. Tuomarin/pelinohjaajan selkeät merkit ja äänenkäyttö
on tärkeää näissä tilanteissa.
Paitsioita ja pitkiä kiekkoja ei ole voimassa.
ALOITUKSET
Ottelun ensimmäinen aloitus suoritetaan puolen kentän peleissä
pelialueen kuvitteellisesta keskipisteestä.
Mikäli pelikatko syntyy vaihtomerkistä, kiekon joutumisesta pelialueen
ulkopuolelle, loukkaantumisesta, ohjeistamisesta/”nuhtelusta” tms.
syystä, niin seuraava aloitus suoritetaan läheltä sitä kohtaa, missä kiekko
oli pelin katkaisu hetkellä, suhteellisen läheltä pelialueen reunaa (3-4 m.),
ei kuitenkaan vaihtoaition välittömästä läheisyydestä, eikä ns.
ykkösalueelta kummankaan maalin edustalta.
Tuomari/pelinohjaaja pudottaa kiekon välittömästi peliin, kun molemmilta
joukkueilta on yksi pelaaja valmiina aloitukseen – muita pelaajia ei
odotella, eikä ”asemoida” oikeille paikoilleen, vaan aloituksen on tarkoitus
olla lähes ”lentävä”, sujuvoittaa peliä ja maksimoida pelaajien peliaika.
Aloittavien pelaajien tulee kuitenkin pysähtyä aloitus tapahtumaan =
turvallisuus.
Maalin jälkeen peli käynnistetään pikkukentän otteluissa siten, että maalin
tehnyt joukkue vetäytyy välittömästi kuvitteellisen keskilinjan lähelle ja
toinen joukkue käynnistää pelin heti oman maalinsa takaa – samoin
toimitaan myös maalivahdin suljettua kiekon tai kiekon kadottua mv.
varusteisiin. Tuomarin /pelinohjaajan ripeä toiminta ja suullinen ohjaus on
tärkeää sujuvoittamisen ja peliajan maksimoinnin kannalta.
Pitkän kentän otteluissa vastaavissa tilanteissa toimitaan jääkiekon
yleisten sääntöjen mukaisesti. Maalin jälkeinen aloitus tapahtuu kentän
keskipisteestä. Maalin tuominnut tuomari/pelinohjaaja poimii kiekon
maalista, toimittaa sen toiselle tuomarille joka, valmistautuu
keskialoitukseen sillä välin, kun maalin tuominnut tuomari ilmoittaa
tapahtuman toimitsijoille (sujuva, ripeä toiminta).
Tuomarilla/pelinohjaajalla on hyvä olla muutama ”varakiekko” pelin
aikana taskussaan ja samoin ottelutoimitsijoilla niitä riittävästi saatavilla,
minimoidaan turhat viivytykset ja maksimoidaan peliaika.
Epätasaisesta peluuttamisesta tai pelin viivyttämisestä voidaan
tuomita rangaistuslaukaus. Siitä päättävät ottelun tarkkailija
ja/tai tuomari.
7. MUUTA
Vastalause on jätettävä Kortteliraadille kirjallisena välittömästi ottelun
päätyttyä.
Jokaisella korttelikiekon joukkueella on oma pukukoppi (koppijako on
näkyvillä auloissa). Ohjaajat vastaavat pukukoppien siisteydestä.
Joukkueiden pitää olla kentällä pelivalmiina, kun ottelu aikataulun
mukaisesti alkaa (pelikello alkaa joka tapauksessa käydä). Ottelun
jälkeen ei kätellä. Kenttä jätetään välittömästi seuraavana pelaaville
joukkueille.
Kaikki joukkueet palkitaan. Joukkueen palkintomitalit luovutetaan
ohjaajalle turnaustoimistosta sunnuntaina. Mitalit annetaan pöytäkirjojen
mukaan turnauksessa pelanneille sekä yhdelle joukkueen ohjaajalle.