Powered by GameResultsOnline.com tournament management

EVU HOPEAKiEKKO U10 (2015)

14.12.2024 Myyrmäki1, Myyrmäki 2 | Suomi

Turnauspäivän säännöt ja ohjeet

Turnauksessa noudatetaan U10 Leijonaliigaohjeita sekä Suomen Jääkiekkoliiton voimassaolevia kilpailusääntöjä, täydennettynä tässä esitetyillä tarkennuksilla. 

http://www.finhockey.fi/index.php/component/k2/item/137-kilpailusaannot

Jokaisella ottelutapahtumaan osallistuvalla pelaajalla tulee olla voimassa oleva pelipassi ja vakuutus. Turnausjärjestäjä ei ole vakuuttanut turnauksen pelaajia eikä toimihenkilöitä.

Peliryhmässä saa pelata vuonna 2015 sekä sen jälkeen syntyneet pelaajat. Ns. yli-ikäisistä pelaajista on sovittava erikseen turnausjärjestäjän kanssa.

 

Pelaajien lukumäärä

Pelit pelataan 4+1 vs. 4+1 kokoonpanolla. Kaikkia peliryhmän pelaajia tulee peluuttaa tasaisesti ottelun aikana. Lähtökohtaisesti yksi pelaaja pelaa yhdessä peliryhmässä. Tästä voidaan poiketa ainoastaan sairaustapausten kohdalla. Peliryhmän koko ei voi olla kuin 10 pelaajaa + maalivahti.


Pelialue

Kaikki turnauksen pelit pelataan puolikkaalla kentällä. Kenttä jaetaan puoliksi välilaidalla, joka sijoitetaan punaviivalle. Kaukalossa pelataan kahta ottelua samanaikaisesti. Vaihtoaitioina käytetään kentän varsinaisia vaihtoaitioita. Kotijoukkue pelaa tummassa pelipaidassa ja vierasjoukkue vaaleassa. Kotijoukkue ryhmittyy pelialueelle ja vaihtoaitioon aina keskiviivan puolelle, vierasjoukkue päädyn puolelle. 

Peliaika

Yksi peli on 24 minuuttia juoksevaa aikaa. Turnauksen johdolla on perustelluista syistä oikeus muuttaa peliaikaa. Mikäli peliryhmä ei ole jäällä valmiina aloittamaan peliä otteluohjelman mukaisesti, aloitetaan peli viivästyneen peliryhmän 5-0 tappioasemasta ja peliaika on viereisen kentän jäljellä oleva peliaika. Peliryhmän tulee olla 5 minuuttia ennen aikataulutettu aikaa järjestäytyneenä pukukoppikäytävälle vaihtoaitioiden taakse. Peliaikataulu on erittäin tiukka ja peli alkaa sille aikataulussa määriteltynä ajankohtana. 

 

Pelaajien vaihtaminen ja vaihtojen pituus

Vaihdot ilmoitetaan summerilla 2 min välein, jolloin peli katkaistaan automaattisesti. Pelikelloa ei pysäytetä vaihtojen ajaksi. Vaihdot suoritetaan viivyttelemättä. Peliohjaaja tiputtaa kiekon peliin, kun molemmista peliryhmistä on ensimmäiset pelaajat jäällä.
 

Peliväline ja maalit

Turnauksessa käytetään virallista mustaa kiekkoa. Käytössä täysikokoiset maalit.

 

Pelin käynnistäminen

Peli käynnistetään pelialueen oletetusta keskipisteestä pelin alkaessa ja maalin jälkeen. Maalivahdin sulkiessa kiekon, tuomari viheltää pilliin ja hyökkäävä joukkue siirtyy omalle kenttäpuoliskolle. Maalivahti laittaa kiekon peliin ja ottelu jatkuu puolustavan joukkueen maalin takaa. 

 

Viiden maalin ero

Toisen joukkueen ollessa vähintään viiden maalin johdossa voi tappiolla oleva joukkue ottaa jäälle viidennen kenttäpelaajan. Maalieron kaventuessa neljään peliä jatketaan tasakentällisin.

 

Maalintekijät ja tilastointi

Ottelut tilastoidaan reaaliaikaisesti Gameresultsonline.com-palveluun. Paperisia pöytäkirjoja ei otteluissa täytetä ollenkaan. Tämän vuoksi peliryhmien vahvistetun kokoonpanon tulee vastata jäällä olevaa kokoonpanoa. Maalintekijä voidaan merkitä ainoastaan, jos kentällä oleva pelinumero ja pelaaja löytyvät listoilta. Muutokset kokoonpanoihin on ilmoitettava turnaustoimistoon viimeistään joukkueen saapuessa paikalle turnauspäivänä.

 

Peliohjaus

EVU järjestää peliohjauksen.

 

Rangaistukset

Rikkeen sattuessa pelinohjaaja katkaisee pelin ja kertoo rikkeestä virheen tehneelle pelaajalle. Toistuvasta tai selvästi tahallisesta rikkeestä pelaaja poistetaan kentältä loppuvaihdon ajaksi. Loppuvaihdon ajaksi rangaistu joukkue vaihtaa kentälle toisen pelaajan.

 

Pelitapa

Alkusarjassa kaikki peliryhmät pelaavat yhden ottelun lohkonsa muita peliryhmiä vastaan, yhteensä viisi peliä. Tämän jälkeen pelataan sijoitusottelut.

 

Palkitseminen

Kaikki pelaajat palkitaan osallistujamitalein sekä kolme parasta peliryhmää pokaalilla. Turnauksen kaikki peliryhmät palkitaan jäällä turnausjärjestäjän toimesta viimeisen pelin päätteeksi. Jokaisesta joukkueesta palkitaan joukkueen itsensä valitsema turnaustsemppari, joka on vahvistettava turnaustoimistoon viimeisen pelin alkaessa. 

 

Pisteet ja sijoitus turnauksessa

Pisteet voitosta 2, pisteet tasapelistä 1, pisteet tappiosta 0. Alkulohkon pelit voivat päättyä tasan. 

Jatkolohkon otteluiden ja sijoitusotteluiden päättyessä tasan varsinaisen peliajan jälkeen, jatketaan välittömästi voittomaalikilpailulla. Voittomaalikilpailussa käytetään Suomen Jääkiekkoliiton kilpailusääntöjä seuraavin poikkeuksin. Voittomaalikisan aloittaa otteluohjelmaan merkitty vierasjoukkue. Ensin nimetään kummastakin joukkueesta kolme (3) laukaisijaa voittomaalikisaan. Jos tulos kolmen pelaajaparin jälkeen on tasan, jatketaan "kerrasta poikki" periaatteella pari kerrallaan. Ottelu ratkeaa, kun toisen joukkueen pelaaja onnistuu maalinteossa ja parinsa ei.

Jos kaksi tai useampia joukkuetta päätyy lohkossa tasapisteisiin, ratkaistaan näiden keskinäinen sijoitus seuraavassa järjestyksessä:

1. Pisteet

2.  Keskinäisten otteluiden pisteet

3. Keskinäisten otteluiden maaliero

4. Keskinäisten otteluiden tehdyt maalit

5. Lohkon otteluiden maaliero

6. Lohkon otteluiden tehdyt maalit

7. Arpa

 

Mahdolliset muutokset

Turnauksen järjestäjällä on oikeus muuttaa otteluohjelmaa ja aikatauluja, jos erityiset syyt niin vaativat. Mahdollisista muutoksista ilmoitetaan viipymättä osallistuville joukkueille.

GameResultsOnline.com
© 2024 GameResultsOnline.com