Powered by GameResultsOnline.com tournament management

Hopeakiekko U10 (2013)

18.12.2022 Myyrmäki 1 | Suomi

Turnauksen säännöt

Turnaussäännöt

Turnauksessa noudatetaan U10 Leijonaliigaohjeita sekä Suomen Jääkiekkoliiton voimassaolevia kilpailusääntöjä, täydennettynä tässä esitetyillä tarkennuksilla.

 http://www.finhockey.fi/kilpailutoiminta/kilpailusaannot/

Jokaisella ottelutapahtumaan osallistuvalla pelaajalla oltava voimassa oleva pelipassi ja  vakuutus. Turnausjärjestäjä ei ole vakuuttanut turnauksen pelaajia eikä toimihenkilöitä.

Joukkueissa saa pelata vuonna 2013 sekä sen jälkeen syntyneet pelaajat. Ns. yli-ikäisistä pelaajista on sovittava erikseen turnausjärjestäjän kanssa.

Turnauksessa pelataan kaksi toisistaan erillistä turnausta:

  • Hopeakiekko Elite - aamupäivä
  • Hopeakiekko Stars - iltapäivä

Pelaajien lukumäärä ja peliryhmät

Pelit pelataan 4+1 vs. 4+1 kokoonpanolla. 

Aamu- ja iltapäivän turnauksiin osallistuu kumpaankin kahdeksan (8) peliryhmää. Kun samasta joukkueesta on kaksi joukkuetta samassa turnauksessa (aamu- ja iltapäivä), asetetaan ne eri alkulohkoihin ja molempien samassa turnauksessa olevien peliryhmien on oltava keskenään tasavahvoja. Kaikkia joukkueen pelaajia tulee peluuttaa tasaisesti ottelun aikana. Ilmoitattehan, jos peliryhmänne koko on enemmän kuin 10 pelaajaa osallistumismitalien oikean määrän varmistamiseksi.

Pelaaja saa edustaa turnauksessa vain yhtä peliryhmää. Poikkeus voidaan tehdä lähinnä maalivahdin loukkaantuessa. Jokainen muutos sovittava turnauksen järjestäjän kanssa.

Pelialue

Kaikki turnauksen pelit pelataan puolikkaalla kentällä. Kenttä jaetaan puoliksi välilaidalla, joka sijoitetaan punaviivalle. Kaukalossa pelataan kahta ottelua samanaikaisesti. Vaihtoaitioina käytetään kentän varsinaisia vaihtoaitioita. 

Peliaika

Yksi peli on 24 minuuttia juoksevaa aikaa. Turnauksen johdolla on perustelluista syistä oikeus muuttaa peliaikaa. Mikäli joukkue ei ole jäällä valmiina aloittamaan peliä otteluohjelman mukaisesti, aloitetaan peli viivästyneen joukkueen 5-0 tappioasemasta ja peliaika on viereisen kentän jäljellä oleva peliaika.

Pelaajien vaihtaminen ja vaihtojen pituus

Vaihdot ilmoitetaan summerilla 2 min välein, jolloin peli katkaistaan automaattisesti. Pelikelloa ei pysäytetä vaihtojen ajaksi ja peli jatkuu keskeytyksettä pelinohjaajan tiputtaessa kiekon jäähän. Ottelun pelinohjaaja heittää kiekon noin 3 metrin päähän vaihtoaitioita vastapäätä olevasta laidasta, pelialueen keskelle. Vaihdot suoritetaan viivyttelemättä. Mikäli peliryhmässä ei ole täysiä kentällisiä tai pelaaja jatkaa vaihdon yhteydessä kentällä muusta syystä, on pelaajan käytävä oman vaihtoaition luona ennen pelaamisen jatkamista.

Peliväline ja maalit

Turnauksessa käytetään virallista mustaa kiekkoa. Käytössä täysikokoiset maalit.

Pelin käynnistäminen

Peli käynnistetään pelialueen oletetusta keskipisteestä pelin alkaessa ja maalin jälkeen. Maalivahdin sulkiessa kiekon, tuomari viheltää pilliin ja hyökkäävä joukkue siirtyy omalle kenttäpuoliskolle. Maalivahti laittaa kiekon peliin ja ottelu jatkuu. Kiekon mennessä keskilaidan yli aloitus pelialueen keskeltä, maalin takaa tai kulmauksesta riippuen pelitilanteesta. 

Pelinohjaaja ratkaisee muunlaiset kiistatilanteet ja niistä aiheutuvat pelinaloitukset itsenäisesti. 

Viiden maalin ero

Toisen joukkueen ollessa vähintään viiden maalin johdossa voi tappiolla oleva joukkue ottaa jäälle viidennen kenttäpelaajan. Maalieron kaventuessa neljään peliä jatketaan tasakentällisin.

Maalintekijät ja tilastointi

Ottelut tilastoidaan Gameresultsonline.com-palveluun. Maalintekijät tilastoidaan Gameresultsonline.com-palvelussa edellyttäen, että joukkueiden etukäteen ilmoittamat pelaajalistat ovat ajantasalla. 

Pelinohjaus

EVU järjestää pelinohjauksen.

Rangaistukset

Rikkeen sattuessa pelinohjaaja katkaisee pelin ja kertoo rikkeestä virheen tehneelle pelaajalle. Toistuvasta tai selvästi tahallisesta rikkeestä pelaaja poistetaan kentältä loppuvaihdon ajaksi. Loppuvaihdon ajaksi rangaistu joukkue vaihtaa kentälle toisen pelaajan.

Pelitapa

Alkusarjoissa kaikki joukkueet pelaavat yhden ottelun toisiaan vastaan. Jokaiselle joukkueelle tulee alkusarjassa kolme ottelua. Lisäksi joukkueille tulee kaksi sijoitusottelua.

Pisteet ja sijoitus turnauksessa

Pisteet voitosta 2, pisteet tasapelistä 1, pisteet tappiosta 0. Alkulohkon pelit voivat päättyä tasan. 

Jatkolohkon otteluiden ja sijoitusotteluiden päättyessä tasan varsinaisen peliajan jälkeen, jatketaan välittömästi voittomaalikilpailulla. Voittomaalikilpailussa käytetään Suomen Jääkiekkoliiton kilpailusääntöjä seuraavin poikkeuksin. Voittomaalikisan aloittaa otteluohjelmaan merkitty vierasjoukkue. Ensin nimetään kummastakin joukkueesta kolme laukaisijaa voittomaalikisaan. Jos tulos kolmen pelaajaparin jälkeen on tasan, jatketaan "kerrasta poikki" periaatteella pari kerrallaan. Ottelu ratkeaa, kun toisen joukkueen pelaaja onnistuu maalinteossa ja parinsa ei.

Jos kaksi tai useampia joukkuetta päätyy lohkossa tasapisteisiin, ratkaistaan näiden keskinäinen sijoitus seuraavassa järjestyksessä:

1. Pisteet

2. Lohkon otteluiden maaliero

3. Lohkon otteluiden tehdyt maalit

4. Keskinäisten otteluiden pisteet

5. Keskinäisten otteluiden maaliero

6. Keskinäisten otteluiden tehdyt maalit

7. Arpa

Mahdolliset muutokset

Turnauksen järjestäjällä on oikeus muuttaa otteluohjelmaa ja aikatauluja, jos erityiset syyt niin vaativat. Mahdollisista muutoksista ilmoitetaan viipymättä osallistuville joukkueille.

GameResultsOnline.com
servicedesk@gameresultsonline.com
+358 44 7599 554
© 2024 GameResultsOnline.com